بررسی یافتپذیری اطلاعات در اینستاگرام با تحلیل رفتار برچسبگذاری اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
تقی پناهی, فاطمهنوکاریزی, محسندیانی, محمدحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر درصدد بررسی رفتار برچسبگذاری اطلاعات و میزان همخوانی برچسبها با مضمون محتوا در صفحههای آموزشی و موفق در رؤیتپذیری شبکه اجتماعی اینستاگرام است تا بتوان به الگویی در رابطه با برچسبگذاری اجتماعی برای افزایش یافتپذیری در آن دست یافت. روش پژوهش: رویکرد پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این رابطه، بیش از 2800 برچسب (هشتگ)، از صفحههای موضوعی و آموزشی اینستاگرام، که بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی به صورت نمونه هدفمند انتخاب شده بودند، تحلیل مضمون شدند و ضمن مقولهبندی هشتگها، همخوانی آنها با مضمون محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد برچسبها و هشتگهای موضوعی، متداول و انحصاری بیشتر به محتوا اختصاص داده شده و کمتر از هشتگهای تأکیدی و انتقادی استفاده شده بود. نوع برچسبهای اختصاص داده شده بستگی به بافت صفحهها نیز داشت. همچنین یافتهها نشان داد 76 درصد از هشتگهای مورد بررسی با مضمون محتوای به اشتراک گذاشته شده همخوانی داشت. نتیجهگیری: رفتار برچسبگذاری میتواند نشاندهنده انگیزههای اشتراک اطلاعات نیز باشد و از هشتگهای صفحههای آموزشی با توجه به ارزیابی همخوانی آنها با مضمون محتوا میتوان به عنوان الگویی برای سازماندهی تصاویر استفاده کرد.
کلید واژگان
برچسبگذاری اجتماعیفولکسونومی
اینستاگرام
هشتگ
تحلیل مضمون
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
شاپا
1680-96372676-5977




