• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی یافت‌پذیری اطلاعات در اینستاگرام با تحلیل رفتار برچسب‌گذاری اجتماعی

    (ندگان)پدیدآور
    تقی پناهی, فاطمهنوکاریزی, محسندیانی, محمدحسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.274 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر درصدد بررسی رفتار برچسب‌‌گذاری اطلاعات و میزان همخوانی برچسب‌ها با مضمون محتوا در صفحه‌های آموزشی و موفق در رؤیت‌پذیری شبکه اجتماعی اینستاگرام است تا بتوان به الگویی در رابطه با برچسب‌گذاری اجتماعی برای افزایش یافت‌پذیری در آن دست یافت. روش پژوهش: رویکرد پژوهش، از نوع کیفی و اکتشافی است و با روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این رابطه، بیش از 2800 برچسب (هشتگ)، از صفحه‌های موضوعی و آموزشی اینستاگرام، که بر اساس رویکرد افزارسنجی رقابتی به صورت نمونه هدفمند انتخاب شده بودند، تحلیل مضمون شدند و ضمن مقوله‌بندی هشتگ‌ها، همخوانی آن‌ها با مضمون محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش: یافته‌های پژوهش نشان داد برچسب‌ها و هشتگ‌های موضوعی، متداول و انحصاری بیشتر به محتوا اختصاص داده شده و کمتر از هشتگ‌های تأکیدی و انتقادی استفاده شده بود. نوع برچسب‌های اختصاص داده شده بستگی به بافت‌ صفحه‌ها نیز داشت. همچنین یافته‌ها نشان داد 76 درصد از هشتگ‌های مورد بررسی با مضمون محتوای به اشتراک گذاشته شده همخوانی داشت. نتیجه‌گیری: رفتار برچسب‌گذاری می‌تواند نشان‌دهنده انگیزه‌های اشتراک اطلاعات نیز باشد و از هشتگ‌های صفحه‌های آموزشی با توجه به ارزیابی همخوانی آن‌ها با مضمون محتوا می‌توان به عنوان الگویی برای سازماندهی تصاویر استفاده کرد.
    کلید واژگان
    برچسب‌گذاری اجتماعی
    فولکسونومی
    اینستاگرام
    هشتگ
    تحلیل مضمون

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
    Central Library of Astan Quds Razavi
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    1680-9637
    2676-5977
    URI
    https://dx.doi.org/10.30481/lis.2019.59777
    http://lis.aqr-libjournal.ir/article_59777.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445582

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب