پارادایم نظریهای وفادارسازی کاربران کتابخانههای عمومی
(ندگان)پدیدآور
تاج الدینی, اورانوسامیرتیموری, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل پارادایم نظری وفادارسازی[1] مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی کرمان است. روش: این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش نظریۀ زمینهای[2] انجام گرفت. شیوۀ گردآوری اطلاعات مصاحبۀ عمیق است که پس از گفتگو با 18 نفر از اعضای کتابخانههای عمومی شهر کرمان، اشباع نظری تحقق یافت. برای تحلیل دادهها از روش کُدگذاری نظری و تحلیل محتوای مصاحبهها استفاده شد. یافتهها: حاصل یافتههای این پژوهش مدل پارادایم نظریهای مشتمل بر شش بخش شامل پدیدۀ اصلی، شرایط علّی، زمینهها، راهبردها، مداخلهگرها و پیامدهاست. هر یک از این بخشها شامل مقولهها و زمینههایی است که از مصاحبۀ عمیق با جامعه پژوهش بهدست آمده و شامل موارد مختلف است. در مدل حاصل مقولۀ اصلی، پدیدۀ وفادارسازی مراجعهکنندگان به کتابخانههای عمومی شهر کرمان است و از شرایط علّی بهسمت پدیدۀ اصلی پژوهش ارتباط داده شده است. این بدان معناست که شرایط گوناگونی در شکلگیری این پدیده نقش دارد. نتیجهگیری: کتابخانهها همانند سایر سازمانهای خدماتی باید به اجرای برنامههای وفاداری بپردازند. برخی از کاربران ممکن است پس از چندبار استفاده از خدمات یک کتابخانه نسبت به آن وفادار شوند و یا هرگز برای استفاده از خدمات کتابخانه به آن رجوع نکنند. نتایج این پژوهش نشان داد «رعایت اصول اخلاقی و انسانی در مواجهه با مراجعهکننده» نقش اساسی در فرایند وفادارسازی دارد و عامل اساسی در جذب مشتری است. همچنین عواملی مانند کیفیت خدمات، طراحیهای داخلی مناسب، تأمین منابع اطلاعاتی متنوع و بهروز، بهرهگیری از فضاهای مجازی باید مدنظر قرار گیرد. [1]. Building Loyalty [2]. Grounded Theory
کلید واژگان
وفادارسازیکتابخانههای عمومی
نظریۀ زمینهای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.
شاپا
1680-96372676-5977




