خدمات مرجع الکترونیکی شیوههای نوین پاسخگویی به پرسشهای مرجع
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتابخانهها در راستای پاسخگویی به پرسشهای کاربران از شیوههای مختلفی استفاده کردهاند و سیر پیشرفت آنها به سوی یافتن راههای بهتر پاسخگویی همچنان ادامه دارد. در این میان بخش مرجع کتابخانهها نیز در معرض تغییر و تحول بودهاند. تغییر و تحول در بخش مرجع کتابخانهها به مقدار زیادی در نتیجة رشد و پیشرفت فناوریهای ارتباطی و گسترش شبکهها بوده است. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بخش مرجع باعث ایجاد نوع دیگری از خدمات مرجع گردیده که از لحاظ ماهوی به دنبال تکمیل خدمات مرجع به شکل سنتی، ولی از لحاظ شکلی با آن متفاوت میباشد. این نوع خدمات مرجع، «خدمات مرجع الکترونیکی» نام گرفتهاست. در این مقاله دو شیوة ارائة خدمات مرجع الکترونیکی، یعنی خدمات مرجع از طریق پست الکترونیکی و خدمات مرجع بیدرنگ مورد بررسی قرار خواهند گرفت. شیوة مطالعه، کتابخانهای و هدف مقاله، بررسی مزایا و معایب و افقهای آیندة این نوع از خدمات و ارائة نمونههایی از همکاری بین مؤسسات در انجام آنها میباشد.
کلید واژگان
خدمات مرجعخدمات مرجع الکترونیکی
اینترنت
خدمات مرجع بیدرنگ
خدمات مرجع از طریق پست الکترونیکی
شماره نشریه
424تاریخ نشر
2003-12-221382-10-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرسشاپا
1680-96372676-5977




