• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 6, شماره 4 (پیاپی 24)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • کتابداری و اطلاع‌رسانی
    • دوره 6, شماره 4 (پیاپی 24)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوای کتاب‌های داستانی مناسب کودکان در گروه سنی «ب» با رویکرد کتاب‌درمانی

    (ندگان)پدیدآور
    امین دهقان, نسرینپریرخ, مهری
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف عمدة این پژوهش، تحلیل داستان‌های مناسب کودکان و سنجش میزان تأثیر آن‌ها در کاهش یا حل چهار مشکل روانشناختی پرخاشگری، اعتماد به نفس پایین، ترس، و اندوه است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند سهم داستان‌های تألیف و ترجمه شده، به‌‌طور مساوی 230 عنوان، داستان‌های واقعی76 و داستان‌های غیرواقعی 384 عنوان است. در مورد مشخصه‌های دیگر مانند نویسنده، ناشر و سال نشر پراکندگی زیادی در جامعه وجود دارد. همچنین، تحلیل داده ها نشان می دهد داستان‌های مناسب کودکان در بیشتر موارد با هدف کاهش یا درمان مشکلات روانشناختی نوشته نمی‌شوند و به نظر می رسد رشد و شکوفایی استعدادها، آموزش و سرگرمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از مجموع 460 داستان مناسب این پژوهش، 14 درصد از داستان‌ها برای تقویت اعتماد به نفس، 8 درصد برای کاهش پرخاشگری، در حدود 8 درصد برای کاهش ترس و 4 درصد برای کاهش اندوه کودکان می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. تعداد داستان‌هایی که می‌توانند به بیش از یک مشکل پاسخگو باشند، اندک است و داستان‌ها اغلب تک‌مضمونی هستند،5‌ درصد از داستان‌ها برای کاهش ترس و نیز تقویت اعتماد به نفس و درحدود 2‌ درصد برای کاهش اندوه و نیز تقویت اعتماد به نفس می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در بقیه موارد، تعداد این گونه داستان‌ها کمتر از 1 درصد است.
    کلید واژگان
    کتاب‌درمانی
    ادبیات کودکان
    تحلیل محتوایی داستان‌های کودکان

    شماره نشریه
    424
    تاریخ نشر
    2003-12-22
    1382-10-01
    ناشر
    سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی
    Central Library of Astan Quds Razavi
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
    استاد یار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    1680-9637
    2676-5977
    URI
    http://lis.aqr-libjournal.ir/article_47375.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/445091

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب