تحلیل محتوای کتابهای داستانی مناسب کودکان در گروه سنی «ب» با رویکرد کتابدرمانی
(ندگان)پدیدآور
امین دهقان, نسرینپریرخ, مهری
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف عمدة این پژوهش، تحلیل داستانهای مناسب کودکان و سنجش میزان تأثیر آنها در کاهش یا حل چهار مشکل روانشناختی پرخاشگری، اعتماد به نفس پایین، ترس، و اندوه است. یافتههای پژوهش نشان میدهند سهم داستانهای تألیف و ترجمه شده، بهطور مساوی 230 عنوان، داستانهای واقعی76 و داستانهای غیرواقعی 384 عنوان است. در مورد مشخصههای دیگر مانند نویسنده، ناشر و سال نشر پراکندگی زیادی در جامعه وجود دارد. همچنین، تحلیل داده ها نشان می دهد داستانهای مناسب کودکان در بیشتر موارد با هدف کاهش یا درمان مشکلات روانشناختی نوشته نمیشوند و به نظر می رسد رشد و شکوفایی استعدادها، آموزش و سرگرمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. از مجموع 460 داستان مناسب این پژوهش، 14 درصد از داستانها برای تقویت اعتماد به نفس، 8 درصد برای کاهش پرخاشگری، در حدود 8 درصد برای کاهش ترس و 4 درصد برای کاهش اندوه کودکان میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. تعداد داستانهایی که میتوانند به بیش از یک مشکل پاسخگو باشند، اندک است و داستانها اغلب تکمضمونی هستند،5 درصد از داستانها برای کاهش ترس و نیز تقویت اعتماد به نفس و درحدود 2 درصد برای کاهش اندوه و نیز تقویت اعتماد به نفس میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. در بقیه موارد، تعداد این گونه داستانها کمتر از 1 درصد است.
کلید واژگان
کتابدرمانیادبیات کودکان
تحلیل محتوایی داستانهای کودکان
شماره نشریه
424تاریخ نشر
2003-12-221382-10-01
ناشر
سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضویCentral Library of Astan Quds Razavi
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دوره کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهداستاد یار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
شاپا
1680-96372676-5977



