نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدآبادی آرانی, نجمهfa_IR
dc.contributor.authorزیباکلام, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, آزادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:58:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:58:22Z
dc.date.available1399-07-30T22:58:18Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:58:22Z
dc.date.issued2016-03-20en_US
dc.date.issued1395-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-11en_US
dc.date.submitted1395-07-20fa_IR
dc.identifier.citationاحمدآبادی آرانی, نجمه, زیباکلام, فاطمه, محمدی, آزاد. (1395). بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران. فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق), 2(1), 61-80.fa_IR
dc.identifier.urihttp://phe.journals.pnu.ac.ir/article_3476.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444637
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران است. برای دستیابی به این هدف ابتدا دیدگاه هر دو متفکر در باب تعلیم و تربیت و فعالیت­های تربیتی ،با استفاده از روش تحلیلی تطبیقی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌است. نتایج نشان‌می‌دهد که اگرچه هر دو متفکر متعلق به مکتب انتقادی بوده و غایت تعلیم و تربیت را رهایی­بخشی می­دانند اما تا حدودی راه­های نیل به این هدف را متفاوت می­بینند. این تفاوت دیدگاه تا حدود زیادی ناشی از موضع فلسفی پست­مدرنیستی ژیرو و دفاع تمام قد هابرماس از مدرنیسم و پروژه عقلانی‌کردن جهان است. همین امر بر ماهیت مؤلفه­های تربیتی نزد این دو اندیشمند سایه افکنده‌است. اگرچه، تفاوت موضع­های فلسفی این دو فیلسوف، به‌گونه‌ای نبوده که در نظریه‌پردازی تعلیم و تربیت چنان از یکدیگر فاصله بگیرند که نتوان آنان را زیر چتر تعلیم و تربیت انتقادی قرارداد. درکل، دیدگاه هابرماس و ژیرو با توجه به مقوله­هایی از قبیل نقد، تغییر، گفتگو و رهایی، پرهیز از خشونت و غیره می‌تواند حاوی پیام­ها و نکات زیادی در اصلاح نظام‌های آموزشی چندفرهنگی، مانند نظام آموزشی کشور ما باشد. از آن جمله می‌توان به اصلاح ساختاری در تربیت معلم و مفهوم معلمی، انعطاف‌پذیری در محتوامحوری و برنامه‌های درسی، توجه به برنامه‌درسی چندفرهنگی، توجه به مرزنشینان(طبقات پایین جامعه و اقلیت­های جامعه)، نهادینه‌کردن استدلال عقلانی و اخلاق گفتگویی از طریق سیستم مدیریتی در مدرسه و کلاس، مشارکت دادن دیدگاه­های رقیب به‌طورهمزمان در گفتگو، توجه به توانش زبانی و مفاهمه، نهادی کردن روحیه تساهل و مدارا نسبت دیگری اشاره کرد. <br />fa_IR
dc.format.extent521
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)fa_IR
dc.subjectتعلیم و تربیت انتقادیfa_IR
dc.subjectژیروfa_IR
dc.subjectهابرماسfa_IR
dc.subjectتعلیم و تربیت رهایی‌بخشfa_IR
dc.titleبررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue1
dc.citation.spage61
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد