| dc.contributor.author | احمدآبادی آرانی, نجمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | زیباکلام, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدی, آزاد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:58:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:58:22Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:58:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:58:22Z | |
| dc.date.issued | 2016-03-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-10-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-07-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدآبادی آرانی, نجمه, زیباکلام, فاطمه, محمدی, آزاد. (1395). بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران. فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق), 2(1), 61-80. | fa_IR |
| dc.identifier.uri | http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_3476.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444637 | |
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران است. برای دستیابی به این هدف ابتدا دیدگاه هر دو متفکر در باب تعلیم و تربیت و فعالیتهای تربیتی ،با استفاده از روش تحلیلی تطبیقی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاست. نتایج نشانمیدهد که اگرچه هر دو متفکر متعلق به مکتب انتقادی بوده و غایت تعلیم و تربیت را رهاییبخشی میدانند اما تا حدودی راههای نیل به این هدف را متفاوت میبینند. این تفاوت دیدگاه تا حدود زیادی ناشی از موضع فلسفی پستمدرنیستی ژیرو و دفاع تمام قد هابرماس از مدرنیسم و پروژه عقلانیکردن جهان است. همین امر بر ماهیت مؤلفههای تربیتی نزد این دو اندیشمند سایه افکندهاست. اگرچه، تفاوت موضعهای فلسفی این دو فیلسوف، بهگونهای نبوده که در نظریهپردازی تعلیم و تربیت چنان از یکدیگر فاصله بگیرند که نتوان آنان را زیر چتر تعلیم و تربیت انتقادی قرارداد. درکل، دیدگاه هابرماس و ژیرو با توجه به مقولههایی از قبیل نقد، تغییر، گفتگو و رهایی، پرهیز از خشونت و غیره میتواند حاوی پیامها و نکات زیادی در اصلاح نظامهای آموزشی چندفرهنگی، مانند نظام آموزشی کشور ما باشد. از آن جمله میتوان به اصلاح ساختاری در تربیت معلم و مفهوم معلمی، انعطافپذیری در محتوامحوری و برنامههای درسی، توجه به برنامهدرسی چندفرهنگی، توجه به مرزنشینان(طبقات پایین جامعه و اقلیتهای جامعه)، نهادینهکردن استدلال عقلانی و اخلاق گفتگویی از طریق سیستم مدیریتی در مدرسه و کلاس، مشارکت دادن دیدگاههای رقیب بهطورهمزمان در گفتگو، توجه به توانش زبانی و مفاهمه، نهادی کردن روحیه تساهل و مدارا نسبت دیگری اشاره کرد. <br /> | fa_IR |
| dc.format.extent | 521 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم و تربیت انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | ژیرو | fa_IR |
| dc.subject | هابرماس | fa_IR |
| dc.subject | تعلیم و تربیت رهاییبخش | fa_IR |
| dc.title | بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 61 | |
| dc.citation.epage | 80 | |