بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران
(ندگان)پدیدآور
احمدآبادی آرانی, نجمهزیباکلام, فاطمهمحمدی, آزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظر به کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران است. برای دستیابی به این هدف ابتدا دیدگاه هر دو متفکر در باب تعلیم و تربیت و فعالیتهای تربیتی ،با استفاده از روش تحلیلی تطبیقی، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاست. نتایج نشانمیدهد که اگرچه هر دو متفکر متعلق به مکتب انتقادی بوده و غایت تعلیم و تربیت را رهاییبخشی میدانند اما تا حدودی راههای نیل به این هدف را متفاوت میبینند. این تفاوت دیدگاه تا حدود زیادی ناشی از موضع فلسفی پستمدرنیستی ژیرو و دفاع تمام قد هابرماس از مدرنیسم و پروژه عقلانیکردن جهان است. همین امر بر ماهیت مؤلفههای تربیتی نزد این دو اندیشمند سایه افکندهاست. اگرچه، تفاوت موضعهای فلسفی این دو فیلسوف، بهگونهای نبوده که در نظریهپردازی تعلیم و تربیت چنان از یکدیگر فاصله بگیرند که نتوان آنان را زیر چتر تعلیم و تربیت انتقادی قرارداد. درکل، دیدگاه هابرماس و ژیرو با توجه به مقولههایی از قبیل نقد، تغییر، گفتگو و رهایی، پرهیز از خشونت و غیره میتواند حاوی پیامها و نکات زیادی در اصلاح نظامهای آموزشی چندفرهنگی، مانند نظام آموزشی کشور ما باشد. از آن جمله میتوان به اصلاح ساختاری در تربیت معلم و مفهوم معلمی، انعطافپذیری در محتوامحوری و برنامههای درسی، توجه به برنامهدرسی چندفرهنگی، توجه به مرزنشینان(طبقات پایین جامعه و اقلیتهای جامعه)، نهادینهکردن استدلال عقلانی و اخلاق گفتگویی از طریق سیستم مدیریتی در مدرسه و کلاس، مشارکت دادن دیدگاههای رقیب بهطورهمزمان در گفتگو، توجه به توانش زبانی و مفاهمه، نهادی کردن روحیه تساهل و مدارا نسبت دیگری اشاره کرد.
کلید واژگان
تعلیم و تربیت انتقادیژیرو
هابرماس
تعلیم و تربیت رهاییبخش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نوردانشیار دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران




