ارزششناسی و تأثیر تربیتی آن از دیدگاه شهید مطهری(ه)
(ندگان)پدیدآور
خرم آبادی, یداللهملکی, سکینهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، شناسایی ارزشها ازدیدگاه شهید مطهری و کاربردی نمودن آنها در تربیت جامعه است. بنابراین، پرسشی که مطرح میشود، این است که آیا مسائل و مباحث بنیادین فلسفه که ارزششناسی یکی از مهمترین آنها است، قابل شناسایی هستند؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا میتوان این ارزشها را در جامعه نهادینه کرد؟ برای پاسخ به این مباحث، با پژوهش و بررسی کیفی، در آثار و افکار شهید مطهری(ه)، یافتههایی بهدست آمد و درمورد پیشینه ارزششناسی، ماهیت ارزشها، چیستی ارزشها، وجود ارزشها و اقسام ارزشها از حیث ذاتی یا عرضی بودن و نسبی و مطلقبودن آنها بحث گردید. آنگاه به مبحث اصلی یعنی مفهوم ارزش، ریشه ارزش، تفاوت بین ارزش ادراکات اعتباری و حقیقی و تأثیر ارزشها، بهخصوص اخلاقیات، در تربیت از نگاه شهید مطهری(ه)پرداخته شدهاست. نتیجه این پژوهش نشان داد در صورتیکه مربیان جامعه، افکار و آرای استاد شهید مطهری(ه)_که منشعب از تعالیم انسان ساز اسلام وقرآن است_ مَدّ نظر قرار بگیرد و به دانشآموزان القاء شود، جامعه ما مسیر رشد و بالندگی خود را سریعتر طی خواهدنمود و به هدف غایی خود، که همانا کمال است خواهدرسید.
کلید واژگان
ارزششناسیشهید مطهری(ه)
تعلیم و تربیت
اخلاق
فلسفه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
استادیار پیام نوردانشجوی کارشناسی ارشد پیام نور




