بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارتهای فلسفی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
سلحشور, احمدخنکدار, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارتهای فلسفی دانشآموزان است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پایه پنجم شهر همدان که تعداد کل آنها 1105 نفر است، تشکیل میدهد. نمونه آماری معلمان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 285نفر به تفکیک 241نفر زن و44 نفر مرد، انتخاب شدهاست . ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته سنجش مؤلفههای مهارت فلسفی است. این پرسشنامه که پژوهشگران آنرا طراحی کردهاند حاوی 31سؤال و بر اساس مقیاس 4 درجهای لیکرت تنظیم شدهاست. برای سنجش روایی، از روش سنجش روایی مورد تأیید متخصصین، استفاده شدهاست. پایایی ابزار پژوهش، از طریق آزمون آلفای کرونباخ با 82درصد، به تأیید رسیدهاست. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی مانند میانگین، نمودار، درصد و از آزمونt، در گروههای مستقل و آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده شدهاست. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر همدان تا حد زیادی برمهارتهای کاوشگری، کنجکاوی، استنباط، استدلال، ارتباط و انتقادپذیری تأکید داشتهاست.
کلید واژگان
مهارتهای فلسفیعلوم تجربی
دانش آموزان
تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدانکارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت




