• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره دوم
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره دوم
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارت‎های فلسفی دانش‎آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    سلحشور, احمدخنکدار, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    234.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی میزان تأکید کتاب درسی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مهارت‎های فلسفی دانش‎آموزان است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی پایه پنجم شهر همدان که تعداد کل  آن‏ها 1105  نفر است، تشکیل می‎دهد. نمونه آماری معلمان بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونه‎گیری  تصادفی طبقه‏ای نسبتی 285نفر به تفکیک 241نفر زن و44  نفر مرد، انتخاب شده‏است ‏. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته سنجش مؤلفه‎های مهارت فلسفی است. این پرسشنامه که پژوهشگران آنرا طراحی کرده‏اند حاوی 31سؤال و بر اساس مقیاس 4 درجه‎ای لیکرت تنظیم شد‏ه‏است. برای سنجش روایی، از روش سنجش روایی مورد تأیید متخصصین‏، استفاده شده‏است. پایایی ابزار پژوهش، از طریق آزمون آلفای کرونباخ با 82درصد، به تأیید رسیده‏است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص‎های آمار توصیفی مانند میانگین، نمودار، درصد و از آزمونt، در گروه‏های مستقل و آزمون ناپارامتریک خی دو استفاده شده‏است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر همدان تا حد زیادی برمهارت‎های کاوشگری، کنجکاوی، استنباط، استدلال، ارتباط و انتقادپذیری تأکید داشته‏است.
    کلید واژگان
    مهارت‏های فلسفی
    علوم تجربی
    دانش آموزان

    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشگاه بوعلی سینا همدان
    کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت

    URI
    http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_1854.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444629

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب