تحلیل نظام آموزش از دور از منظر دیدگاه تربیتی مدرنیسم و پُستمدرنیسم
(ندگان)پدیدآور
موسی رمضانی, سونیافرج اللهی, مهرانمحمد یوسفی, سکینهتقیزاده, محمداحساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، تحلیل نظام آموزش از دور از منظر دیدگاه تربیتی مدرنیسم و پُستمدرنیسم است. این مسئله در فرایند پژوهش با طرح این فرض کلی که« بین دیدگاههای تربیتی مدرنیسم و پُستمدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن در نظام آموزش از دور تفاوتهایی وجود دارد» ابعاد موردنظر را با استفاده از روش تحقیق تحلیلی-اسنادی مورد مطالعه و مقایسه تطبیقی قرار دادهاست. تاین ابعاد عبارتاند از: روش تدریس و راهبردهای یاددهی- یادگیری، هویت فراگیر در خودتنظیمی یادگیری، و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فراگیران در نظام آموزش از دور.
نتایج تحقیق نشان میدهد روش تدریس در رویکرد مدرنیسم، معلممحور و در پُستمدرنیسم یادگیرنده محور است. تفاوت انسانشناسی مدرنیسم با پُستمدرنیسم متأثر از معرفتشناسی مَدّ نظر آنها هویتهای متفاوتی را برای فراگیر در فرایند خودتنظیمی یادگیری ترسیم میکند و اهمیت ارتباطات و تعاملات اجتماعی در این دو دیدگاه بهصورت مختلف ترسیم میشود. همچنین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی متأثر از دو منظر مختلف ارزششناسی موجب شناسایی دو مسیر متمایز تحلیلی متفاوت می شود.
کلید واژگان
مدرنیسمپُستمدرنیسم
دیدگاههای تربیتی
آموزش از دور
تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیدانشیار دانشگاه پیام نور
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور
استادیار دانشگاه پیام نور




