بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک
(ندگان)پدیدآور
امیری, معصومهقائدی, یحییضرغامی, سعیدحاجی حسین نژاد, غلامرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شدهاست. مبنای اصلی برای این تحلیل کنوانسیون حقوق کودک و بندهای مرتبط این کنوانسیون با حقوق تربیتی کودک بهصورت مبنا در نظر گرفتهشد. تحلیل حاصل معرف سه دسته حقوق بهعنوان حقوق تربیتی کودک بود که عبارتاند از: حق دسترسی به آموزش و پرورش، حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت، احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش. همچنین علاوه بر ابعاد سهگانه مطرحشده مجموعهای از مفاهیم مرکزی هم برای هر یک از ابعاد قابل طرح بودند که عبارتاند از: آموزش و پرورش در تمام مراحل دوران کودکی و بعد از آن، فراهمبودن و در دسترسبودن آموزش و پرورش، برابری فرصتها؛ که این سه مفهوم در مجموعه حق دسترسی به آموزش و پرورش قرار می گیرند. مفاهیمی که در بُعد دوم، یعنی حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت ، قرار می گیرند عبارتاند از: برنامه درسی وسیع، مرتبط و فراگیر، یادگیری و ارزیابی مبتنی بر حقوق بشر، محیط کودکدوست، امن و سالم، و مفاهیم مرتبط با بُعد سوم که احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش است، عبارتاند از: احترام به هویت، احترام به حقوق مشارکت و احترام به تمامیت کودک.
کلید واژگان
کودکحقوق کودک
حقوق تربیتی کودک
تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمیدانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی




