• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره دوم
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق)
    • دوره 1, شماره دوم
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک

    (ندگان)پدیدآور
    امیری, معصومهقائدی, یحییضرغامی, سعیدحاجی‏ حسین‏ نژاد, غلامرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    210.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک است. برای دست‏یابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شده‏است. مبنای اصلی برای این تحلیل کنوانسیون حقوق کودک و بندهای مرتبط این کنوانسیون با حقوق تربیتی کودک به‏صورت مبنا در نظر گرفته‏شد. تحلیل حاصل معرف سه دسته حقوق به‏عنوان حقوق تربیتی کودک بود که عبارت‏اند از: حق دسترسی به آموزش و پرورش، حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت، احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش. همچنین علاوه بر ابعاد سه‏گانه مطرح‏شده مجموعه‏ای از مفاهیم مرکزی هم برای هر یک از ابعاد قابل طرح بودند که عبارت‏اند از: آموزش و پرورش در تمام مراحل دوران کودکی و بعد از آن، فراهم‏بودن و در دسترس‏بودن آموزش و پرورش، برابری فرصت‏ها؛ که این سه مفهوم در مجموعه حق دسترسی به آموزش و پرورش قرار می گیرند. مفاهیمی که در بُعد دوم، یعنی حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت ، قرار می گیرند عبارت‏اند از: برنامه درسی وسیع، مرتبط و فراگیر، یادگیری و ارزیابی مبتنی بر حقوق بشر، محیط کودک‏دوست، امن و سالم، و مفاهیم مرتبط با بُعد سوم که احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش است، عبارت‏اند از: احترام به هویت، احترام به حقوق مشارکت و احترام به تمامیت کودک.
    کلید واژگان
    کودک
    حقوق کودک
    حقوق تربیتی کودک

    تاریخ نشر
    2015-02-20
    1393-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
    دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
    دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی
    دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی

    URI
    http://phe.journals.pnu.ac.ir/article_1850.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/444625

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب