تبیین نظریه انتقادی هنری ژیرو و دلالتهای آن در تعلیم و تربیت
(ندگان)پدیدآور
صالحی, اکبرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مسائل اساسی بشر، مسئله تعلیم و تربیت است که در بین فلاسفه و اندیشمندان مختلف همواره به این امر مهم توجه شدهاست. مسئله تعلیم و تربیت از گذشته تا امروز تغییراتی را پشت سر گذاشته، بهگونهای که در دنیای معاصر با پیدایش مکاتب جدید همچون پراگماتیسم و پُستمدرنیسم وارد عرصههای جدیدی شدهاست. یکی از مهمترین این عرصهها در دنیای پستمدرنیسم، ظهور اندیشههای انتقادی در زمینه تعلیم و تربیت است. هنری ژیرو بهعنوان یکی از نظریهپردازان معاصر پستمدرنیسم، با طرح نظریه انتقادی درصدد ارائه نوعی از تعلیم و تربیت است که در آن مسئله سیاست، اخلاق و فرهنگ از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه، با هدف بررسی نظریه انتقادی هنری ژیرو و تبیین تعلیم و تربیت انتقادی وی، در صدد استخراج دلالتهای این مشرب فکری در زمینه اهداف و اصول تعلیم و تربیت و نیز نقشهای معلمان و شاگردان است که به روش توصیفی_تحلیلی انجام شدهاست.
کلید واژگان
نظریهانتقادیدلالتهای تربیتی
اهداف تعلیم و تربیت
اصول تعلیم و تربیت
نقش های معلم وشاگرد
هنری ژیرو
تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01