طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان ایرانی در پایه اول ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
سجادیان جاغرق, نرگسقائدی, یحییامیری, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از اهداف هر نظام آموزشی، تربیت انسانهای هشیار و آگاهی است که تفکر خود را بر پایه استدلال صحیح و منطقی بنا نهاده و در برخورد با دنیای پیرامون خویش با اندیشهای جامع و عمیق، جوانب مختلف امور را بررسی مینماید و قابلیت انعطاف بالایی در مواجهه با مسائل زندگی داشته و بهعبارتی ذهن فلسفی دارند. در این راستا، یکی از برنامههای درسی که در دهههای اخیر بهمنظور پرورش تفکر فلسفی و فلسفهورزی در دانشآموزان شکل گرفته، برنامه درسی فلسفه برای کودکان است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان پایهِ اول ابتدایی با دستیابی به اهداف ثانویهای همچون هدفگذاری، تعیین سرفصلهای محتوایی برنامه، شناسایی و تعیین راهبردهای یاددهی-یادگیری و اعتباربخشی برنامهها است. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است که همگام با روش پیمایشی برای اعتباربخشی برنامهها میشود. برای اعتبارسنجی برنامه درسی طراحیشده، پرسشنامهای تنظیم گردید. این پرسشنامه، برای20نفر از متخصصان برنامه درسی و آموزش فلسفه به کودکان ارسال شد. بر اساس یافتههای تحقیق، اکثر متخصصان، اهداف پیشنهادی، رئوس محتوا، راهبردهای یاددهی–یادگیری و رویکردهای این پژوهش را نسبتاً مطلوب ارزیابی کردهاند.
کلید واژگان
آموزش فلسفه به کودکانبرنامه درسی
محتوای آموزشی
پایه اول ابتدایی
تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم تهران)




