بررسی تنوع کاربرد نماد در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی
(ندگان)پدیدآور
محرمی, رامیناسدالهی, خدابخشپورخالص, شکراللهفروغی راد, پیامنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی و رمزگشایی نمادهای بهکار رفته در اشعار کودکانه جعفر ابراهیمی است؛ برای دستیابی به هدف تحقیق، پس از مراجعه به منابع و مآخذ مرتبط با موضوع تحقیق، اطلاعات مورد نیاز، سندکاوی و فیشبرداری شده و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. «نماد» از هنریترین صور خیال است که تصاویر ذهنی را بازتاب میدهد و به لایهای فراتر از معنای ظاهری کلمه یا عبارت اشاره میکند. این شگرد ادبی، به دلیل همراهی با تداعیهای ذهنی و تصاویر دیریاب، در شعر کودک کاربرد کمتری دارد؛ با وجود این، اشعار ابراهیمی، سرشار از نمادهایی است که نهتنها در کوشش طبیعی کودک برای دریافت معنا خللی ایجاد نمیکند؛ بلکه به نیازهای عاطفی کودک جواب میدهد و تضادهای درونی او را به وحدت میرساند. نماد در شعر ابراهیمی دو نوع است: نماد ادبی و نماد روانشناختی. نماد روانشناختی، حاصل انعکاس رفتار عاطفی کودک در شعر است و نقش فیزیولوژیکی در کودک دارد؛ این نوع نماد، اغلب به صورت ناخودآگاه بر کودک تأثیر میگذارد. نمادهای ادبی، نمادهایی هستند که شاعر به جهت پویایی و تأویلپذیری شعر به کار میبرد تا قدرت تداعی ذهن کودک را بیازماید و ذهن کودک را به جستوجو و کنجکاوی وادارد.
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-07-221395-05-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی.




