بررسی ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی در سازمانهای دولتی(مورد مطالعه: ادارۀ کل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد)، رسول مالکی، حمید ییلاق چغاخور، مصطفی احمدوند
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایران در مسیر توسعه است و مقولۀ کارآفرینی اجتماعی میتواند به سرعت دادن روند پیشرفت کشور کمک کند. درصورتیکه کارآفرینی اجتماعی بین کارکنان دولت نهادینه شود، میتواند راهحلی پایدار و قابل اجرا برای مسائل مختلف باشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ویژگیهای کارآفرینی اجتماعی کارکنان امور عشایر است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته براساس نظریۀ دیس بود که روایی آن به تأیید اساتید و کارشناسان صاحبنظر رسید. برای تعیین پایایی پرسشنامه، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (84/0). نتایج مطالعه نشان داد که میزان کارآفرینی اجتماعی کارکنان ادارۀ کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد دارای دامنۀ تغییرات 33/4 تا 54/8 است. برای بررسی کارآفرینی اجتماعی در جامعۀ آماری مورد بحث، سه گروه بهصورت گروه اول، دارای کارآفرینی اجتماعی پایین، گروه دوم، کارآفرینی اجتماعی متوسط و گروه سوم، کارآفرینی اجتماعی بالا، نامگذاری شدند. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که سه گروه، از نظر هر پنج متغیر کارآفرینی اجتماعی (مأموریتگرایی، پشتکار، نوآوری، شهامت و مسئولیتپذیری) با هم تفاوت معنیداری در سطح 01/0 دارند. همچنین از نظر جامعۀ آماری، شیوۀ مناسب مدیریت، مهمترین عامل اثرگذار در ویژگیهای شخصیتی افراد است.
کلید واژگان
کارآفرینی اجتماعیویژگیهای کارآفرینانه
امور عشایر
کهگیلویه و بویراحمد
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
شاپا
2345-492X2476-6429




