توسعه گردشگری فرهنگی با تاکید بر جاذبههای تاریخی(مطالعه موردی: جاذبههای تاریخی شهر اصفهان)، دکتر مسعود تقوایی، اعظم صفرآبادی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی، گسترش دهنده فرصتهای تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان است. شکل، ساختار، فضاها و ساخت و سازهای عمومی و... از عناصر شکلدهنده هویت تاریخی شهرها هستند و احداث این گونه بناها و بسیاری دیگر از ساخت و سازهای شهری، باعث ایجاد کشش بیشتر برای شهرها میشود. گردشگری فرهنگی حرکت انسانها برای بازدید از جاذبههای فرهنگی است که با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید، برای ارضای نیازهای فرهنگی صورت میگیرد. اصفهان از جمله شهرهایی است که میتوان آن را از میان شهرهای مهم دنیا، مستثنی و منحصر به فرد تلقی کرد این ویژگی ناشی از کالبد شهر است که در مجموع یک واحد منسجم و ارزشمند تلقی میشود و حامل نکتههای تفکری و بینشی خاص است. اصفهان نه تنها تبلوری از یک نوع جهانبینی است بلکه با داشتن دهها جاذبه تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و... از نظر تنوع مکانی از بیمانندترین شهرهای موجود محسوب میشود. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است، بر این اساس برای تحلیل گردشگری فرهنگی- تاریخی شهر اصفهان اقدام به شاخصسازی در پنج بُعد اقتصادی، رقابتی، اجتماعی و فرهنگی، تسهیلات و خدمات و جذابیت شد و سپس معیارها و زیر معیارهای تعیین شده در مدل AHP پیاده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دهنده رتبه نخست مجموعه نقش جهان و رتبه دوم مجموعه هشت بهشت در بین جاذبههای تاریخی شهر اصفهان است، همچنین بر اساس مقایسههای زوجی بین معیارها، معیارهای اجتماعی - فرهنگی و جذابیت در اولویت بالاتر قرار گرفتهاند؛ بنابراین در توسعه گردشگری فرهنگی- تاریخی اثرگذارتر هستند.
کلید واژگان
گردشگری فرهنگیجاذبههای تاریخی
اصفهان
AHP
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
شاپا
2345-492X2476-6429




