تحلیلی بر نظریه برنامهدرسی با تأکید و نقدی برایدئولوژیهای آیزنر و مکنیل
(ندگان)پدیدآور
مذبوحی, سعیدحاجی تبارفیروزجائی, محسنمحمدشفیعی, عبدالسعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: ایدئولوژیهای برنامهدرسی یکی از مباحث اساسی و کلیدی حوزه برنامهدرسی است .مروری بر پیشینه نظری ایدئولوژیهای برنامهدرسی در دهه گذشته حاکی از آن است که توجه بسیار جدی به این موضوع شده و آثار و طبقهبندی متعددی در این زمینه ارائه گردیده است. بنابراین یکی از حوزههای مورد علاقه مکنیل وآیزنر، ایدئولوژیهای برنامهدرسی است .این مطلب را با نگاهی به نوشتههای این دو صاحبنظر میتوان دریافت. مقاله حاضر بر آن است تا ضمن بررسی عمیق اندیشههای آیزنر و مکنیل در این زمینه، تنوع برداشتها از ایدئولوژیهای برنامهدرسی و دلایل آن را به گونهای منطقی به تصویر بکشد. برای نیل به این مقصود، ابتدا مروری بر اندیشههای هر دو صاحبنظر شده و پس از آن ، با تأملی دوباره در این ایدئولوژیها، نکات کلیدی اندیشههای این افراد استنتاج گردیده و در نهایت، با مقایسه ایدئولوژیهای برنامهدرسی آیزنر و مک نیل، تحلیل و نتیجهگیری انجام شده است. به طور کلی،نتایج این مقایسه نشان میدهد که ضمن مشابهتها ،تفاوت اساسی در فلسفه و جهانبینی این دو صاحب نظر وجود دارد.
کلید واژگان
کلیدواژه: برنامهدرسیایدئولوژیهای برنامهدرسی
نظریه برنامهدرسی
آیزنر
مکنیل
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییسازمان پدید آورنده
دانشگاهدانشگاه مازندران
دانشگاه فرهنگیان
شاپا
2476-57832476-5791




