تأثیرمؤلفههای برنامه درسی پنهان بر تربیت دینی دانشآموزان دختر دوره متوسطه
(ندگان)پدیدآور
علم الهدی, جمیلهرضائی دیگه سرایی, محبوبهیاری, بابکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با عنایت به اهمیت برنامه درسی پنهان در مراکز آموزشی، این مقاله درصدد است، چگونگی اثرگذاری مؤلفههای برنامه درسی پنهان (معلم، دانشآموز، روش تدریس، مکانفیزیکی،قوانینومقررات مدرسه)را بر تربیت دینی دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان تالش در سال تحصیلی 92-1391 مورد بحث و بررسی قرار دهد. این پژوهش با رویکرد کیفی و با تلفیقی از روشهای مصاحبهپژوهی و تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. بنابراین تحقیق براساس هدف، توصیفی و از نوع کیفی-کاربردی میباشد. چهار مدرسه و سی دانشآموز به صورت نمونهگیری هدفمند با معیار زنجیرهای شاخص انتخاب شدند وابزار مصاحبه ( از نوع نیمه ساختاریافته)و همچنین روش مطالعه کتابخانهای مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتههابر مبنای تحلیل محتوای کیفی انجام شده، و کدگذاری یافتهها در سه مرحله؛ کدگذاری باز، گزینشی و محوری صورت گرفته است. اعتبار و اعتمادپذیری یافتهها از طریق شیوههای کنترل اعضا، بازنگری ناظران و مصاحبهها توسط پژوهشگر تأمین شده است. یافتههای پژوهش حاکی از؛ اثرگذاری مؤلفههای برنامه درسی پنهان موردِ بررسی بر تربیت دینی دانشآموزان در سطوح سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) در دو وجه مثبت و منفی است.
کلید واژگان
برنامه درسیبرنامه درسی پنهان
مؤلفههای برنامه درسی پنهان
تربیت دینی
کیفی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشگاه شهید بهشتیدانشجوی دکتری رشته برنامه درسی
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
شاپا
2476-57832476-5791




