نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباشکوه, اکبرfa_IR
dc.contributor.authorاکرامی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorسهیلی, فرامرزfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:25:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:25:51Z
dc.date.available1399-07-30T22:25:50Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:25:51Z
dc.date.issued2020-09-22en_US
dc.date.issued1399-07-01fa_IR
dc.date.submitted2019-05-01en_US
dc.date.submitted1398-02-11fa_IR
dc.identifier.citationباشکوه, اکبر, اکرامی, محمود, سهیلی, فرامرز, کریمی, احمد. (1399). مطالعه‌ی اثرات راهبردهای هم‌تألیفی بر بهره‌وری علمی پژوهشگران حوزه آموزش از دور: کاربست روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی و پارادایم سرمایه اجتماعی. پژوهش نامه علم سنجی, 6(12), 79-102. doi: 10.22070/rsci.2019.4471.1294fa_IR
dc.identifier.issn2423-3773
dc.identifier.issn2423-5563
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22070/rsci.2019.4471.1294
dc.identifier.urihttp://rsci.shahed.ac.ir/article_984.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443460
dc.description.abstractهدف: با توجه به اهمیت پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در خلق علم، این پژوهش با هدف تحلیل ساختار شبکۀ اجتماعی هم‌تألیفی پژوهشگران حوزه آموزش از دور و سنجش تأثیر راهبردهای هم‌تألیفی (ایزوله، دوتایی، مستقل، حفره‌های ساختاری، منسجم، میانه و پیچیده) بر بهره‌وری علمی آنان انجام شده است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علم‌سنجی است که به‌منظور تحلیل شبکۀ هم‌تألیفی از روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. جامعه آماری پژوهش، تولیدات علمی تمامی پژوهشگرانی هستند که از آنها دست‌کم یک مقاله در پایگاه استنادی وب‌ آو ساینس در بازه زمانی 1990 تا 2017 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس متقارن هم‌تألیفی پژوهشگران، به‌منظور بازیابی نتایج از دو دسته نرم‌افزارهای الف) تحلیل شبکه‌های اجتماعی (بایب اکسل و یوسی آی‌ نت) و ب) نرم‌افزارهای تحلیل‌های آماری استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که بین محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت با بهره‌وری علمی پژوهشگران رابطه معناداری وجود دارد. در ارتباط با تأثیر راهبردهای هم‌تألیفی بر بهره‌وری علمی پژوهشگران نتایج حاکی از آن است که راهبردهای مختلف تأثیر متفاوتی بر میزان بهره‌وری پژوهشگران این حوزه علمی دارند و بین نوع راهبردهای هم‌تألیفی و بهره‌وری علمی رابطه مستقیمی وجود دارد. در این‌باره، پژوهشگرانی که راهبردهای حفره‌های ساختاری و منسجم را به‌عنوان سبک انتشاراتی خود برگزیده‌اند، به‌ترتیب بالاترین میزان بهره‌وری را دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که حدود 53 درصد از تغییرپذیری متغیر ملاک (بهره‌وری پژوهشگران) از طریق مجموع متغیرهای پیش‌بین (محدودیت، کارآمدی، اندازه شبکه و جنسیت پژوهشگران) تبیین می‌شود. نتیجه‌گیری: نتایج مبیّن آن است که بهره‌وری علمی پژوهشگران تابعی از کاربست راهبردهای هم‌تألیفی توسط آنان است. همچنین جنسیت عامل بسیار تأثیرگذاری بر بهره‌وری علمی پژوهشگران در شبکه اجتماعی هم‌تألیفی می‌باشدfa_IR
dc.format.extent780
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شاهدfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش نامه علم سنجیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Scientometricsen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22070/rsci.2019.4471.1294
dc.subjectهم‌تألیفیfa_IR
dc.subjectراهبردهای هم‌تألیفیfa_IR
dc.subjectتحلیل شبکه‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectبهره‌وری علمیfa_IR
dc.subjectسرمایه اجتماعیfa_IR
dc.titleمطالعه‌ی اثرات راهبردهای هم‌تألیفی بر بهره‌وری علمی پژوهشگران حوزه آموزش از دور: کاربست روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی و پارادایم سرمایه اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue12
dc.citation.spage79
dc.citation.epage102
nlai.contributor.orcid0000-0003-2581-7052


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد