تحلیل تطبیقی استنادهای پایاننامههای دکترای روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس
(ندگان)پدیدآور
پناهی, عبدالعظیممومنی, عصمتاکبری, محمدکمال نژاد, عالیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل تطبیقی استنادهای پایاننامههای دکترای روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس میباشد. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است و جامعۀ مورد مطالعه شامل تمامی منابع مندرج در فهرست منابع و مآخذ ۱۰۳ پایاننامۀ دکترای روانشناسی عمومی دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش حاضر از نرمافزار مایکروسافت اکسل استفاده گردید. دریافت: 01/06/1394 پذیرش: 12/12/1394 یافتهها: طبق یافتههای پژوهش، در دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت مدرس، مجلات لاتین بهترتیب با 69/44 درصد و 14/55 درصد، بیشترین استنادها را از لحاظ نوع منبع به خود اختصاص دادهاند و زبان انگلیسی بهترتیب با 28/72 درصد و ۸۴ درصد، زبان غالب مورداستناد بوده و دورههای زمانی۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ بیشترین استنادها را به نسبت سایر دورهها بهدست آوردهاند. میانگین تعداد استناد در این دو دانشگاه نیز 71/131 و 26/129 استناد محاسبه شده و مجلات هسته و پراستناد و مؤلّفان و کتب پربسامد هم شناسایی شدند. ام. پی. سلیگمن در دانشگاه علامه طباطبایی و پریرخ دادستان در دانشگاه تربیت مدرس بهعنوان پراستننادترین مؤلفان فارسی و لاتین شناخته شدهاند. پایاننامهها و کتب لاتین بهترتیب با ۶ و 9/20 سال کمترین و بیشترین نیمعمر را در دانشگاههای مذکور بهدست آوردهاند. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که وضعیت استنادی پایاننامههای این دو دانشگاه از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است.
کلید واژگان
: تحلیل استنادیکتابسنجی
مجلات هسته
نیمعمر
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه تربیت مدرس
پایاننامهها (دکتری)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطباییاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
کارشناس بهداشت آموزش و پرورش استان گلستان
شاپا
2423-37732423-5563




