• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نسبت روایی محتوایی و سازه ای پرسشنامه انتظارات آموزشی در زمینه محتوای درسی الکترونیکی

    (ندگان)پدیدآور
    طالبی, سعیدزارع, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    319.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی نسبت روایی محتوایی و ارزیابی اعتبار سازه پرسشنامه انتظارات آموزشی از یکسو و از سوی دیگر بررسی نقش انتظارات اطرافیان بر تغییر نگرش نسبت به استفاده از محتوای درسی الکترونیکی انجام شده است. روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور فارس هستند برای تعیین حجم نمونه، از فرمول کرجسی و مورگان و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه‌های تئو (2006) و پرسشنامه محقق ساخته انتظارات آموزشی است. داده‌ها از طریق آزمون‌های تحلیل عاملی مرتبه دوم و رگرسیون چند متغیری بررسی شد. یافته‌ها: عامل‌های سه‌گانه دوستان و همکلاسی‌ها، اساتید و والدین  روی هم رفته،712/53 درصد از کل واریانس پرسشنامه انتظارات آموزشی را تبیین می‌کند اگرچه در روش نسبت روایی محتوایی لاواشی تعداد 3 سؤال حذف شد اما در تحلیل عاملی مرتبه دوم هیچ‌کدام از سؤالات حذف نشدند. همچنین بین انتظارات آموزشی دوستان و همکلاسی‌ها (369/0= ß)، اساتید (302/0= ß) و والدین (287/0= ß) با تغییر نگرش نسبت به محتوای درسی الکترونیکی رابطه معناداری وجود دارد. علاوه بر این  انتظارات والدین (173/0= ß) و اساتید (230/0= ß) بر انتظارات دوستان و همکلاسی‌ها از یکدیگر مؤثر است. نتیجه‌گیری: مقیاس انتظارات آموزشی از روایی محتوایی و سازه‌ای مطلوب برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی انتظارات اطرافیان از دانشجویان استفاده کرد همچنین مدل رگرسیونی ارائه شده در پژوهش حاضر، مدل مناسبی برای بررسی انتظارات اطرافیان در تغییر نگرش نسبت به محتوای درسی الکترونیکی است.
    کلید واژگان
    انتظارات آموزشی
    تغییر نگرش
    محتوای درسی الکترونیکی
    نسبت روایی محتوایی
    تحلیل عاملی مرتبه دوم

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-01-21
    1394-11-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    استادیار برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه پیام نور
    استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2322-3782
    2322-4312
    URI
    http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2919.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443181

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب