• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامه نیاز به شناخت(NCS) در دانش آموزان دبیرستانی

    (ندگان)پدیدآور
    زارع, حسینرستگار, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    219.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (روایی و پایایی) مقیاس نیاز به شناخت در میان دانش­آموزان پایه سوم دبیرستان انجام شد. روش: برای این منظور 392 نفر (168 پسر و 224 دختر) از دانش ­آموزان پایه سوم دبیرستان‌های شهر شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه خود گزارشی نیاز به شناخت (NCS) کاچیوپو و همکاران پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه این مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی و برای بررسی پایایی مقیاس ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: به‌طور کلی مشخصه‌های برازندگی مدل تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب داده‌های پژوهش با ساختار عاملی مقیاس نیاز به شناخت می‌باشد. همچنین روش همسانی درونی نیز بیانگر روایی سازه این مقیاس است. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نیز بیانگر ثبات اندازه‌گیری مقیاس نیاز به شناخت می‌باشد. نتیجه‌گیری: بر مبنای این نتایج می‌توان مقیاس نیاز به شناخت کاچیوپو و همکاران را به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری مناسب در پژوهش‌های مربوط به دانش آموزان دبیرستانی مورد استفاده قرار داد.
    کلید واژگان
    نیاز به شناخت
    تحلیل عاملی تاییدی
    همسانی درونی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه پیام نور
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه پیام‌نور
    استادیار گروه علوم‌تربیتی دانشگاه پیام‌نور

    شاپا
    2322-3782
    2322-4312
    URI
    http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_2921.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443148

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب