نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحیمی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorجوکار, بهرامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-30T22:16:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-10-21T22:16:19Z
dc.date.available1399-07-30T22:16:17Zfa_IR
dc.date.available2020-10-21T22:16:19Z
dc.date.issued2015-08-23en_US
dc.date.issued1394-06-01fa_IR
dc.date.submitted2014-02-07en_US
dc.date.submitted1392-11-18fa_IR
dc.identifier.citationرحیمی, مهدی, جوکار, بهرام. (1394). پیش‌بینی تصمیم‌گیری تحلیلی توسط هیجان شادی و ابعاد سبک‌های شناختی با واسطه‌گری تمایلات فراشناختی. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 4(1), 7-27.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3782
dc.identifier.issn2322-4312
dc.identifier.urihttp://sc.journals.pnu.ac.ir/article_1815.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443145
dc.description.abstractمقدمه: پژوهش حاضر در قالب یک مدل علّی، ساز و کار فرایند تصمیم‌گیری را با رویکرد شناخت داغ مورد بررسی قرار داد. در این راستا، مبتنی بر مدل پردازش دوگانه کلازینسکی (2004)، هیجان شادی و ابعاد سبک‌های شناختی (نیاز به شناخت، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت) به‌عنوان متغیر برون‌زاد، تمایلات فراشناختی متغیر واسطه‌ای و تصمیم‌گیری تحلیلی متغیر درون‌زاد مدل در نظر گرفته شدند. روش: شرکت‌کنندگان پژوهش، شامل 228 دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز بودند. مقیاس نیاز به شناخت (کاچیوپو و همکاران، 1996)، نیاز به ساختار و نیاز به قطعیت (تامپسون و همکاران، 1992)، به‌عنوان شاخص سبک‌های شناختی؛ مقیاس شادی (لیبومیرسکی و لپر، 1999)؛ مقیاس تفکر فعال روشنفکرانه (استانوویچ و وست، 2007) و مقیاس تصمیم‌گیری (کلازینسکی، 2001) مورداستفاده قرار گرفتند. پایایی ابزارهای پژوهش به روش آلفای کرونباخ و روایی آن‌ها به شیوه تحلیل عاملی مورد تأیید قرار گرفت. <br /> یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که هیجان شادی، تصمیم‌گیری تحلیلی را به‌صورت منفی پیش‌بینی می‌کند؛ این پیش‌بینی هم به‌صورت مستقیم و هم به‌صورت غیرمستقیم (از طریق واسطه‌گری تفکر روشنفکرانه) صورت می‌گیرد؛ بدین شکل که هیجان شادی پیش‌بینی کننده منفی تفکر روشنفکرانه است و در ادامه تفکر روشنفکرانه، تصمیم‌گیری تحلیلی را به‌صورت مثبت پیش‌بینی می‌کند. در مقابل بعد نیاز به شناخت (از ابعاد سبک‌های شناختی) به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم (با واسطه‌گری تفکر روشنفکرانه)، تصمیم‌ گیری تحلیلی را به‌صورت مثبت پیش‌بینی می‌کند. بعد دوم سبک‌های شناختی یعنی نیاز به ساختار پیش‌بینی کننده منفی تفکر روشنفکرانه است و بدین ترتیب با واسطه‌گری این متغیر، تصمیم‌ گیری تحلیلی را به‌صورت منفی پیش‌بینی می‌کند. درنهایت یافته‌ها حاکی از آن بود که بعد نیاز به قطعیت پیش‌بینی کننده تصمیم‌ گیری تحلیلی نیست.<br /> نتیجه‌گیری: درمجموع نتایج پژوهش حاضر تائیدی است بر رویکرد شناخت داغ و به‌طور خاص مدل پردازش دوگانه کلازینسکی، مبنی بر اینکه فرایندهای شناختی، به‌ویژه تصمیم‌گیری تحلیلی، تحت تأثیر حالات هیجانی، وضعیت انگیزشی (سبک‌های شناختی) و تمایلات فراشناختی می‌باشند.fa_IR
dc.format.extent281
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.relation.ispartofدوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعیfa_IR
dc.relation.ispartofSocial Cognitionen_US
dc.subjectشادیfa_IR
dc.subjectابعاد سبک‌های شناختیfa_IR
dc.subjectتفکر فعال روشنفکرانهfa_IR
dc.subjectتصمیم‌گیری تحلیلیfa_IR
dc.titleپیش‌بینی تصمیم‌گیری تحلیلی توسط هیجان شادی و ابعاد سبک‌های شناختی با واسطه‌گری تمایلات فراشناختیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage7
dc.citation.epage27


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد