رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی
(ندگان)پدیدآور
سپاه منصور, مژگانمعمار, المیراآزموده, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش، بررسی رابطه عزت نفس و خودکارآمدی با متقاعدسازی در مدیران آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش متشکل از کلیه مدیران آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران بود، که تعداد 120 نفر (76 زن و 44 مرد) به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری عزت نفس از آزمون عزت نفس کوپراسمیت (1967) و برای اندازه گیری خودکارآمدی از آزمون باورهای خودکارآمدی عمومی (شرر و دیگران، 1982) و برای اندازه گیری متقاعدسازی از آزمون دانش متقاعدسازی (سپاه منصور و هومن، 1389) استفاده به عمل آمد. برای تحلیل داده ها، از هم بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین متقاعدسازی با عزت نفس و متقاعدسازی با خودکارآمدی، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد (به ترتیبr=0/771 و r=0/494). همچنین نتایج نشان داد که 59% از واریانس مربوط به متقاعدسازی با عزت نفس (R2=0/594) و 24% از واریانس متقاعدسازی با خودکارآمدی (R2=0/244) تبیین می شود. و نتایج حاصل از ضرایب شیب نشان داد که در پیش بینی متقاعدسازی، سهم عزت نفس بیش از خودکارآمدی بود (=0/70β).
کلید واژگان
متقاعدسازیخودکارآمدی
عزت نفس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
شاپا
2322-37822322-4312




