جنسیت، ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, تورجخلیل زاد بهروزیان, سعیدهماشینچی عباسی, نعیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: پژوهشهای مختلف، نتایج متفاوتی را در خصوص ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در زنان و مردان ارائه کردهاند. در این راستا، هدف این پژوهش، تعیین تفاوت ناگویی هیجانی و نظریه ذهن در بین دانشجویان کارشناسی بود. روش: به این منظور، 284 دانشجوی مقطع کارشناسی (123 پسر و 161 دختر) در رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس دانشجویان، پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20) و ذهن خوانی از طریق چشمها را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که میزان نظریه ذهن و مؤلفه جهت گیری بیرونی در تفکر در دو جنس متفاوت است. به عبارت دیگر، دانشجویان پسر سطح بالایی از جهت گیری بیرونی در تفکر و سطح کمتری از نظریه ذهن را به نسبت دانشجویان دختر نشان می دهند.
کلید واژگان
ناگویی هیجانینظریه ذهن
جهت گیری بیرونی در تفکر
جنسیت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبریزکارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز
دانشجوی دکتری علوم اعصاب شناختی دانشگاه تبریز
شاپا
2322-37822322-4312




