اثربخشی آموزش حل مسئله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان
(ندگان)پدیدآور
دانش پژوه, رضاپور محمد, مهدیمهدویان, علی رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل نارضایتی شغلی کارکنان، عدم توانایی حل مشکلات فردی و سازمانی است و هنگامیکه مشکلات، جدید یا پیچیده باشند، تصمیم گیری نوآورانه و موثر یک عامل بسیار مهم برای حل آن است. با توجه به بررسی های پژوهشگر، تاثیر مهارت حل مسله بر رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان در شرکتها و سازمانهای ایرانی، مطالعه نشده است. هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش حل مساله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری می باشد. آزمودنی ها با روش گمارش در دسترس انتخاب شدند. به 50 نفر از کارکنانی که از آزمون خودارزیابی توانایی حل مسئله، کمترین نمره را بدست آورده بودند، مهارت حل مسئله آموزش داده شد. قبل، بلافاصله و 4 ماه پس از پایان آموزش، رضایت شغلی و خلاقیت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارت حل مسئله و رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان همبستگی مثبت وجود دارد. نتیجه: آموزش مهارت حل مسئله بـه عنـوان یـک مداخلـه روانشـناختی کوتاه مدت، میتواند رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان را افزایش داده و اثر این مداخله در طول زمان پایدار خواهد ماند.
کلید واژگان
آموزشحل مسئله
رضایت شغلی
بهبود عملکرد
خلاقیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم شناختی پژوهشکده علوم شناختیاستادیار پژوهشکده علوم شناختی
استادیار دانشگاه علم و فرهنک
شاپا
2322-37822322-4312




