| dc.contributor.author | مصطفائی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضائی, اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | گوران, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-30T22:14:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-10-21T22:14:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-30T22:14:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-10-21T22:14:07Z | |
| dc.date.issued | 2019-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-11-03 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-08-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مصطفائی, علی, رضائی, اکبر, گوران, مریم. (1398). هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان برای دانش آموزان مقطع متوسطه. دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی, 8(2), 60-70. doi: 10.30473/sc.2019.42131.2269 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3782 | |
| dc.identifier.issn | 2322-4312 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.42131.2269 | |
| dc.identifier.uri | http://sc.journals.pnu.ac.ir/article_6217.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/443091 | |
| dc.description.abstract | <em><strong>مقدمه:</strong></em><em> پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان بارنت و فانشاو(1997) انجام شد. <strong>روش:</strong> روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی به شمار می رود و نوع پژوهش از نظر هدف در زمرة پژوهش های توسعه ای محسوب می شود. مقیاس استرس دبیرستان برروی 445 دانش آموز و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر(1979) بر روی 150 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. به منظور تعیین روایی عاملی، از روش آماری تحلیل عاملی، و به منظور بررسی همسانی درونی از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که آزمون از نه خرده مقیاس تشکیل شده است. خرده مقیاس ها عبارتند از: استرس تحصیلی شامل روش های آموزش ، روابط معلم- دانش آموز ، حجم کار مدرسه ، احساس آسیب پذیری ، سازماندهی شخصی ، محیط مدرسه ، دستیابی به استقلال ، اضطراب درمورد آینده ، و ارتباط با والدین. برای بررسی روایی همگرا از پرسشنامه سلامت عمومی استفاده شد. نتایج حاکی از روایی همگرای دو آزمون بود<strong>. نتیجه گیری:</strong> در مجموع، نتایج نشان داد که مقیاس استرس دبیرستان برای سنجش استرس دانش آموزان مقطع متوسطه ابزاری روا و پایاست.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 417 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Social Cognition | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30473/sc.2019.42131.2269 | |
| dc.subject | مقیاس استرس دبیرستان | fa_IR |
| dc.subject | هنجاریابی | fa_IR |
| dc.subject | روایی | fa_IR |
| dc.title | هنجاریابی و بررسی روایی مقیاس استرس دبیرستان برای دانش آموزان مقطع متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 60 | |
| dc.citation.epage | 70 | |