واکاوی کیفیِ پیامدهای اشتغال زنان متأهل و بسترهای تعدیل کننده آن (مورد مطالعه معلمان آموزش و پرورش شهر دلوار)
(ندگان)پدیدآور
حیدری, آرماندهقانی, حمیدهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهمترین مسائل زنانِ شاغلِ متأهل که کمتر با روش کیفی مورد واکاوی قرار گرفته پیامدهای ایفای همزمان دو نقش خانه داری و شغلی و تأثیر زمینههای مرتبط با آن بوده است. مقاله حاضر با روش نظریۀ زمینهای آثار اشتغال زنان متأهل مادر، بسترهای مرتبط با آن و استراتژی های کنشی/ واکنشی آنها را در بین معلمان اداره آموزش و پرورش شهر دلوار تحلیل کرده است. روش نمونهگیری غیر احتمالی هدفمند با حداکثر تنوع بوده و ابزار دستیابی به دادهها، مصاحبه عمیق و نیمه ساخت یافته فردی و گروه مرکز بوده است. بر اساس تحلیل مصاحبهها، اشتغال همزمان دستاوردها و آسیبهایی برای این زنان به همراه داشته و تجربۀآنان بسته به کیفیت بسترهای اجتماعی محلی – جهانی و تواناییهای فردی شان متفاوت بوده است. مقوله هستۀ توصیفگر وضعیت این زنان " وضعیت متناقض اما مدیریت پذیر زنان شاغل متأهل و بسترهای تعدیل کنندۀ آن" انتخاب شد. بدین معنی که اشتغال این زنان چهرهای دو سویه داشته و دستاوردها/ هزینههایی برای آنها داشته؛ پیامدهای اشتغال بسته به کیفیت بسترهای خانوادگی، سازمانی و جهانی متفاوت بوده است؛ و همۀ این زنان بسته به تواناییها و امکانات مادی، شناختی و عاطفیشان توانستهاند به شیوههای متفاوتی وضعیت خاص خود را مدیریت نمایند.
کلید واژگان
زنان شاغل متأهلمعلمان
پیوند کار – خانواده
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشگاه یاسوجفارغ التحصیل جامعه شناسی ارشد دانشگاه یاسوج
شاپا
2383-03952538-3612




