جاافتادگی نهادی و اثربخشی آن بر کسبوکارهای خانگی
(ندگان)پدیدآور
پرچمی, داودجلالی, فاطمهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای توسعهیافته و درحالتوسعه موجب توجه بیشتر به کسبوکارهای خانگی به عنوان فرصت دسترسی به اشتغال، معیشتپایدار و رشد اقتصادی شدهاست. با توجه به این امر در ایران اقداماتی در قالب سیاستگذاری، قوانین و حمایتها برای گسترش کسبوکارهای خانگی صورت گرفته، که آنها هم با چالشهایی مواجه و اثربخشیشان کاهش یافتهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی قوانین و اقدامات مربوط به کسبوکارهای خانگی در کشورهای مختلف و ایران و اثربخشی آنها در ایران است. برای این منظور از روش تطبیقی، تحلیل قوانین موجود، مصاحبه نیمهساختاریافته با مطلعین کلیدی استفاده شد و در ادامه پیمایشی با 125 نفر از صاحبان کسبوکارهای خانگی در تهران انجام شد که در آن میزان موفقیت، بهرهمندی از اقدامات و حمایتها در کسبوکارهای خانگی مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس یافتهها، در ایران در مراحل سهگانه حیات کسبوکار اقداماتی انجام شده اما این مداخلات عموماً در مرحله شکلگیری بوده و در مراحل تثبیت و رشد اقدام کمتری انجام شدهاست. در جاافتادگی نهادی کسبوکارهای خانگی و فرایند قانونی، اداری و اجرایی این اقدامات مشکلاتی وجود دارد که مانع دسترسی کسبوکارها از حمایتها میشود اما هنگامی که کسبوکارها به این اقدامات دسترسی داشتهاند، موفقتر بودهاند. دسترسی به اطلاعات، گرفتن مجوز، وام و بازار در اقدامات انجام شده بیشترین تاثیر را در موفقیت کسبوکارهای خانگی داشتهاست.
کلید واژگان
کسب وکار خانگینهادهایاجتماعی
اثربخشی
جاافتادگی سیاسی
جاافتادگی نهادی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهیدبهشتیدکترای جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2383-03952538-3612




