سرمایه اجتماعی در بازارهای تاریخی ایران (مطالعه موردی بازار تاریخی تبریز)
(ندگان)پدیدآور
مولائی, اصغرنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازارهای تاریخی ایران، نمونهای جامع از فرهنگ بومی ایرانی را به نمایش میگذارند و سرمایه اجتماعی این بازارها را میتوان در ابعاد فرهنگی و مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، تاریخی، معنایی و فضایی بررسی نمود. بازارهای تاریخی از الگوها و کیفیتهای محیطی مطلوبی در فضاها، سنتهای داد و ستد و رویدادها برخوردارند که محمل سرمایههای اجتماعی غنی و پویایی در گذر زمان بودهاند. امری که با احداث پاساژها و مراکز خرید معاصر با سبکهای غیربومی مورد تضعیف واقع شده است. این مقاله با هدف تبیین ابعاد و کیفیتهای سرمایه اجتماعی در بازارهای تاریخی و نمونه موردی بازار تاریخی تبریز انجام میشود، که با استفاده از روش تحقیق تحلیلی_اسنادی و پیمایش میدانی انجام میشود. بازارهای تاریخی با برخورداری از الگوهای ارزشمند در ساختار و اجزاء سنتهای بومی در فضاهایی همچون راسته، تیمچه، سرا، دالان و مسجد، مجموعه عظیمی از سرمایه اجماعی را با خود در گذر زمان حمل مینماید. سرمایه اجتماعی در بازار تبریز بر اساس پایه اقتصادی، سیستم فضایی و کالبدی حجرهای؛ فرهنگ ایرانی_ اسلامی (درهم تنیدگی و انسجام نظم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی؛ مرکزیت مساجد و مراجعه کسبه و مراجعین برای ادای نماز؛ برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی در جشنها، عزاداری؛ اعتقادات دینی؛ همیاری نیازمندان؛ روابط همسایگی مستحکم) استوار است.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیزمینههای فرهنگی و اجتماعی
زمینههای اقتصادی
بازار تاریخی تبریز
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریزشاپا
2383-03952538-3612




