مطالعه ارتباط شاخصهای جهانی شدن فرهنگی و از خودبیگانگی زنان
(ندگان)پدیدآور
خواجهنوری, بیژنپرنیان, لیلاهمت, صغرینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ازخودبیگانگی یکی از موضوعات مهم در تحلیلهای جامعهشناسی برای تبیین رفتار آدمی تلقی میشود. تحقیق حاضر با رویکردی جامعهشناختی و با استفاده از چارچوب نظری گیدنز، به مطالعهی ارتباط جهانی شدن فرهنگی و ازخودبیگانگی زنان پرداخته است. با استفاده از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه تعداد 2228 نفر از زنان شهرهای تهران، شیراز و استهبان با استفاده از نمونهگیری تصادفی سهمیهای چند مرحلهای انتخاب شدند. یافته ها نشان داد میانگین از خودبیگانگی پاسخگویان برابر با 92/18 و میانگین ازخودبیگانگی زنان ساکن در شهرهای تهران و شیراز بیشتر بوده است. نتایج همچنین اشاره داشت به اینکه ارتباط معنادار و مثبتی بین متغیرهای نوگرایی، هویت اجتماعی جدید، دنیاگرایی و آگاهی از جهانی شدن با متغیر ازخودبیگانگی زنان و همبستگی معنادار و منفی بین دو متغیر گفتگو در خانواده و احترام به حقوق زنان و میزان از خودبیگانگی زنان وجود داشته است. آزمون شفه و تی نیز نشان داد که بین شهر محل سکونت و ازخودبیگانگی زنان ارتباط معناداری وجود داشت. یافتههای مستخرج از سه مدل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که متغیرهای: نوگرایی، احترام به حقوق زنان، گفتگو در خانواده و هویت اجتماعی جدید به میزان 2/27 درصد از تغییرات متغیر از خودبیگانگی زنان شهرهای تهران و شیراز را تبیین کردند.
کلید واژگان
ازخود بیگانگی؛ جهانی شدن فرهنگیفناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی؛ نوگرایی؛ هویت اجتماعی جدید
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
استادیار جامعهشناسی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه کاشان
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2383-03952538-3612




