جایگاه فرهنگ دانشگاهی و الزامات نهادی علم در زندگی دانشجویی
(ندگان)پدیدآور
ذاکر صالحی, غلامرضانظریان, زهرانوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پردیس های دانشگاهی علاوه بر کارکردهای آموزشی و پژوهشی می توانند مکانی برای جامعه پذیری علمی و انتقال هنجارهای علم و بالندگی فرهنگی دانشجویان محسوب شوند. آنچه که مرتون الزامات نهادی علم مینامد. زندگی دانشجویی در ایران به دلیل ضعف شکل گیری اجتماع علمی و نقص در تکامل دانشگاه همیشه بحث برانگیز بوده است. هدف مقاله حاضر تبیین ویژگیهای زندگی دانشجویی در ایران از زبان خود دانشجویان، و به عبارت دقیقتر پاسخگویی به این سوال اساسی است که دانشجویان چه دیدگاهی نسبت به محیط پردیس و تمایزات و الزامات نهادی آن دارند؟ در این مطالعه استفاده شده است. بدین منظور تعداد 60 پرسشنامه باز تکمیل شده «تحلیل محتوا» اکتشافی از روش توسط دانشجویان استخراج و کدگذاری و تحلیل شده است. یافتهها نشان داد مضامین ذکر شده توسط دانشجویان، معرف عدم کنشگری آنان در عرصه تولید و مصرف علم، عدم تمایز جدی پردیس با سایر محیطهای جوانان، ضعف سنتها، اسطورهها، ارزشها، عادات، آیینها و دستاوردهای آکادمیک در زندگی دانشجویی میباشد. همچنین بیانگر ضعف شکلگیری اجتماع علمی و هنجارهای آن و نیز دغدغههای دانشجویان عمدتاً فردی و تماشاگرانه و منفعل و غیر ایدئولوژیک است.
کلید واژگان
الزامات نهادی علماجتماع علمی
زندگی دانشجویی
فرهنگ دانشگاهی
نهاد دانشگاه
تحلیل محتوا
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه مازندرانUniversity of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
دانشیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالیکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و مدرس گروه مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور
شاپا
2383-03952538-3612




