حقیقت تأویل در قرآن از منظر علاّمه طباطبائی(ره)
(ندگان)پدیدآور
حسن زاده, صالحجعفری, عبدالهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
از نظر علاّمه طباطبائی، تأویل حقیقت اصلی قرآن را تشکیل میدهد و معارف حصولی که ما با عقل خود از طریق شبکۀ الفاظ به دست میآوریم، مرتبهای نازل شده از حقیقتهای متعالی در عالم برتر است. از این رو، تمام آیات قرآن دارای تأویل است و هیچ آیهای نیست که تأویل نداشته باشد. از نظر علاّمه طباطبائی(ره)، تأویل در عرف قرآن همان مصداق و حقیقت خارجی است و مفاهیم قرآن هم به آن مصداق و حقیقت خارجی برمیگردد. به تعبیر دیگر، علاّمه طباطبائی معتقدند که واژة تأویل در قرآن ناظر به امر عینی است و فقط در این معنا به کار رفته است. وی تأکید و تصریح فرمودهاند که همة حقایق و مفاهیم قرآنی، از حُکم و موعظه و حکمت، مستند به آن حقیقت متعالی است که در قالب الفاظ نمیگنجد. هدف این مقاله بحث و بررسی و تبیین نظریّة علاّمه طباطبائی پیرامون این مباحث است.
کلید واژگان
قرآنتأویل
تفسیر
تنزیل
علاّمه طباطبائی(ه)
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه علامه طباطباییدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی
شاپا
2476-58132476-6259




