دوره 2, شماره 3
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
معانی تقدیم و تأخیر ساختارهای متشابه قرآن با تکیه بر تفاسیر مجمعالبیان، المیزان و نمونه
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)در قرآن کریم آیاتی با ساختار مشابه وجود دارد که در این آیات، گاهی اسلوب تقدیم و تأخیر به کار رفته است و بیشک این اسلوبها، حامل غرض خاصّی میباشند. با دقّت و بررسی تفاسیر مجمعالبیان، المیزان و نمونه، متوجّه این مهم ...
-
بررسی تفسیر ابعاد دعا در المیزان
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)دعا یکی از کلیدیترین مفاهیم دینی است. رابطة انسان با خداوند در قالب مفهوم دعا نظام یافته است. بسیاری از فیلسوفان و بزرگان دینی کوشیدهاند تا این مفهوم را بهنیکی ترسیم کنند و از زوایای مختلف آن پرده ...
-
انتساب هدایت و اضلال به خدا در قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی و فخر رازی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)علاّمه طباطبائی هدایت را به دو قِسم هدایت اوّلی و هدایت ثانی تقسیم میکند. وی هدایت اوّل را به انسان و هدایت دوم را به خدا منتسب نموده است و با تبیینی که دربارة هر یک انجام میدهد، هیچ یک از آنها را خارج از ارادة الهی ...
-
علاّمه طباطبائی: معرفتشناسی مبناگرا
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)علاّمه طباطبائی در معرفتشناسی خویش، توجّه و التفات خاصّی نسبت به «بدیهیّات» نشان میدهد. وی در این زمینه با تأکید بر «تصدیقات بدیهی» و نقش مبنایی آنها در ساختار معرفت، به ارائة مبناگرایی خویش میپردازد. خطاناپذیری ...
-
علاّمه طباطبائی(ره) و تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث والقرآن
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)عالمان بزرگ در طول حیات علمی خود تألیفات گستردهای دارند که یکی از راههای عمدة شناخت افکار آنها، مراجعه به این آثار است. در این باب، آثار اوّلیّة هر عالم میتواند کمک فراوانی به شناخت زیربنای فکری او نماید. علاّمه ...
-
بررسی تطبیقی پاسخهای علاّمه طباطبائی، فخر رازی و زمخشری به شبهات انکار معاد جسمانی
(دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University, 2016-02-20)مسئلة معاد جسمانی از موضوعات پردامنهای است که از سوی فلاسفه و حکمای بسیار و از جانب فِرَق مختلف کلامی مطرح شده است. اگرچه پرسش اصلی این مسئله، روحانی یا جسمانی و یا روحانیـ جسمانی بودن معاد است، امّا در این جستار، ...



