• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثربخشی روش آموزش خواندن براساس نظریه یادگیری مغز محور

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی داودلی, غلامعلیخرمایی, فرهادجوکار, بهرامحسین چاری, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.177 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیدههدف: مطالعه حاضر ارائه روش تدریس آموزش خواندن در دبستان، بر اساس نظریه یادگیری مغزمحور و مقایسه اثر‏بخشی آن با روش رایج کلی کلمه آموزی است.روش: طرح تحقیق، طرح آزمایشی از نوع پس ‏آزمون با گروه کنترل معادل بود. جامعه مورد مطالعه فراگیران پایه‏ ی پیش‏ دبستانی، شهر مشهد بودند. نمونه پژوهش 50 نفر بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند پس از اجرای تست هوش وکسلر ِکودکان و بررسی پرونده بهداشتی آنان جهت اطلاع از سلامت بینایی، شنوایی و تاریخ تولد آن‏ها، در دو گروه همگن قرار گرفتند. گروه‏ها به‏صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل انتساب شدند. سپس روش آموزش مغز‏محور برای شروع خواندن با استفاده از بسته‏ی آموزشی محقق‏ساخته بر روی گروه آزمایش و روش کلی کلمه‏آموزی (روش رایج) بر روی گروه دیگر به اجرا درآمد. برای جمع‏آوری اطلاعات، از آزمون تشخیصی خواندن نیلی‏پور و شیرازی ) (Nilipour& Shirazi, 2011 و برای تحلیل داده‏ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید.یافته‏ها: نتایج نشان داده است که روش آموزش خواندن بر اساس روش مغز‏محور نسبت به روش رایج، به طور معنی‏داری بر بهبود عملکرد خواندن (05/0≥P، 04/74=F)، دقت خواندن (05/0≥p، 19/94=F)، سرعت خواندن (05/0≥p ، 16/17=F) و همچنین در درک‏ مطلب خواندن فراگیران (05/0≥P، 26/11=F) تاثیر داشته است. بنابراین روش آموزش مغز‏محور می‌تواند بر بهبود روش‌های آموزش خواندن در مرحله شروع خواندن تاثیر بیشتری داشته باشد.واژگان کلیدی: یادگیری مغز‏محور، روش خواندن، روش آموزش خواندن
    کلید واژگان
    یادگیری مغز‏محور
    روش خواندن
    روش آموزش خواندن

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-12-22
    1398-10-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مشهد، مشهد، ایران
    گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. استاد دانشگاه شیراز
    گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. استاد دانشگاه شیراز
    گروه علوم تربیتی و روانشناسی دنشگاه شیراز. استاد دانشگاه شیراز

    شاپا
    2476-5686
    URI
    https://dx.doi.org/doi.org/10.34785/J012.2019.112
    http://trj.uok.ac.ir/article_61451.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442557

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب