پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز
(ندگان)پدیدآور
جعفریان, وحیدهمحمودی, فیروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربیات معلمان راهنمای کارورزی از اجرای طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی میباشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل معلمان راهنمای کارورزی دانشگاه فرهنگیان آذریایجان شرقی در سال تحصیلی1396- 1395بود. 11 نفر از معلمان از طریق نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 (MAXQDA10) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. یافتهها: یافتهها شامل 5 مضمون اصلی برداشت از کارورزی، نقش معلم راهنما، اهداف و ضرورت، نقاط قوت طرح جدید، پیشنهادات معلمان برای اجرای موفقیتآمیز طرح طرح میباشند بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل میشود که مهمترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو- معلم میباشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با معلمان راهنما، ایجاد مدارس کارورزپذیر، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما از جمله مواردی میباشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامههای کارورزی میتواند منجر به بهبود کیفیت دورههای کارورزی و افزایش قابلیت و تواناییهای دانشجو- معلمان شود.
کلید واژگان
آسیبشناسیبرنامه درسی
تفکر
سبک زندگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
علوم تربیتی،علوم تربیتی دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریزتبریز/علوم تربیتی/برنامه ریزی درسی/دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی/ تبریز/ ایران