طراحی الگوی عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بر اساس نظریه داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
خاکره, فتانهملکیان, فرامرزسعیدی پور, بهمنکاویانی, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از این پژوهش، ارائه الگویی برای عوامل سازمانی مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار بود.
روش: پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری نظریه داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری شامل صاحبنظران حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی دانشگاههای آزاد اسلامی غرب کشور بود که از طریق نمونهگیری هدفمند، 15 نفر از آنها، انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل همزمان مصاحبهها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت.
یافتهها: نتایج تحلیل مصاحبهها حاکی از 25 مؤلفه شامل ساختار سازمانی، قابلیتهای سازمانی، منابع مالی و کالبدی، فرهنگ تسهیم دانش، فرهنگ تعالیمداری، فرهنگ گشودگی، سیاستها و قوانین سازمانی، ویژگیهای شغلی، جایگاه سازمانی آموزش، توسعه فرهنگ یادگیری سازمانی، توسعه فرهنگ مشارکت و کار تیمی، نهادینهسازی تجربه و خبرگی در سازمان، مدیریت کارراهه، مدیریت عملکرد، بازنگری و پالایش قوانین و مقررات، خلق فرصتهای کاربرد، ارتقاء تعاملات علمی، ارتقاء جایگاه واحد آموزش، کاهش فرسودگی شغلی، توسعه قابلیتها و خلاقیت کارکنان، افزایش اثربخشی آموزشهای سازمانی و افزایش موفقیت سازمانی بود که در قالب مدل پارادایمی ارائه شدند.
کلید واژگان
انتقال یادگیری به محیط کارعوامل سازمانی
نظریه دادهبنیاد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.گروه علوم تربیتی، واحدکرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
گروه علوم تربیتی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.




