بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری (کارشناسی ارشد) با مهارتهای مورد نیاز بازارکار: از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران
(ندگان)پدیدآور
جامعی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف کلی این پژوهش بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد با مهارتهای موردنیاز در بازار کار است.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان مقطع دکترای حسابداری و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 96-1395 است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع و ماهیت تحقیق، از نوع توصیفی و پیمایشی است. دادههای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 658 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید و در نهایت 458 پرسشنامه جمعآوری شده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیل شدند. درنتیجه برای تجزیهوتحلیل اختلاف ناشی از دیدگاههای طیف جامعه آماری از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است. روایی این ابزار با توجه به نظرات گروهی از اساتید و صاحبنظران، پس از اعمال نقطهنظرات اصلاحی آنان، به اثبات رسید و در ارزیابی پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ (0.76) استفاده شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که محتوای آموزشی برنامه حسابداری جهت آمادهسازی فارغالتحصیلان برای انجام وظایف ابتدایی حسابداری شرکتها مناسب است. لیکن این محتوا در آمادهسازی دانشجویان برای انجام وظایفی با مهارتهایی در سطوح بالاتر مانند حسابرسی، طراحی سیستم و تصمیمگیری کافی و مناسب ناست.
کلید واژگان
محتوای آموزشیشیوههای آموزشی
بازار کار
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01




