شناسائی و اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای: مطالعه ای با رویکرد آمیخته
(ندگان)پدیدآور
امین بیدختی, علی اکبرنجفی, محمودشریعتی, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی بود. بخش کیفی مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها (طرح نظاممند) بود. در این بخش از پژوهش 18 نفر بهعنوان مشارکتکننده بهصورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری جهت مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و مربیان دورههای آموزش غیررسمی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در استانهای کردستان، کرمانشاه و همدان بودند که تعداد آنها 1268 نفر و با استفاده از فرمول کوکران 297 نفر آنها از طریق روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها در بخش کمّی از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (0.94) محاسبه و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بهترتیب اهمیت سه عامل کلی مدیریتی، آموزشی و شایستگیهای حرفهای مربیان که در مجموع از شانزده مؤلفه تشکیل شدهاند، جزء عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای محسوب میشوند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند بهعنوان یک چارچوب در فرایند برنامهریزی آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
آموزش فنی و حرفهایکیفیتبخشی آموزش
رویکرد آمیخته
شایستگیهای حرفهای مربیان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران




