• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت
    • دوره 1, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی انتقادی نظریات ریچارد رورتی و هنری ژیرو در باب پرورش روشنفکر

    (ندگان)پدیدآور
    محمدی, حمدالهاحمدآبادی آرانی, نجمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    354.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، تبیین و نقد نظریات ریچارد رورتی و هنری ژیرو در باب پرورش روشنفکر است. بررسی مقایسه ای این دو اندیشه، حاکی از آن است که این دو مدل از پرورش روشنفکر دارای اشتراکاتی هستند از جمله محلیت، پرداختن به نقد با هدف واسازی، امکانی بودن و دیدگاه آرمانشهری. بررسی دقیقتر در این زمینه نشان می­دهد اندیشة طعن­ورز آزاد به دلیل دوگانه انگاری در باب حوزة عمومی- خصوصی، عینیت- وفاق اجتماعی از طرفی دچار یک تناقض درونی است و آن دوقطبی بودن فرهنگ­پذیری- پالایش است علاوه بر این ، نظریه رورتی با محدود ساختن طعن­ورزی و نقد به حوزة خصوصی، به نخبه­گرایی گرایش دارد ولی ژیرو بر خلاف رورتی با طرح تعهد به تغییر اجتماعی و پرداختن به عرصة عمومی، فعالیت روشنفکرانه را به بطن جامعه می­کشد. دیدگاه ژیرو نیز دارای نواقصی است از جمله بدبینی به آموزش فرهنگ سنتی و نادیده گرفتن نقش آن در پرورش روشنفکر و همچنین کم توجهی به پرورش عاطفه و معنویت و تحویل تربیت به تربیت سیاسی و... از این نواقص هستند اما به نظر می­رسد می­توان از طریق ترکیب و اصلاح دیدگاه روشنفکر عمومی ژیرو و متعهد کردن آن به تربیت معنوی و عاطفی، نظریه­ای کامل­تر در مورد پرورش روشنفکر در آموزش عالی ارائه داد.
    کلید واژگان
    « روشنفکران عمومی»
    «طعن ورز آزاد»
    هنری ژیرو
    ریچارد رورتی
    آموزش عالی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران
    دانشگاه پیام نور تهران

    URI
    https://jphiloedu.ut.ac.ir/article_65105.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/44245

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب