• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی با رویکرد اسلامی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    پرزور, پرویزبابایی, فاطمهعباسی, مسلمپیرانی, ذبیحمیکاییلی, اشرف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    616.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: زندگی تحصیلی از مهم‌ترین دوره­های زندگی فرد است که بر تربیت و یادگیری ثمربخش و موفقیت­آمیز فرد تأثیر می­گذارد و در آن‌جا لیاقت­ها و توانایی­ها به بار می­نشیند و پیشرفت­های علمی حاصل می­شود. اما در زندگی روزانة تحصیلی، دانش­آموزان با انواع چالش­ها، موانع و فشارهای خاص این دوره مواجه می­شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بود. روش: طرح این پژوهش شبه‌آزمایشی و از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل می­باشند تشکیل می­دادند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای استفاده شد. ابتدا به‌صورت خوشه­ای یک ناحیه از تهران سپس از بین مدارس آن ناحیه نیز یک مدرسه دبیرستان دخترانه به‌صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت بر‌اساس لیست دانش­آموزان، 50 دانش­آموز از میان دانش­آموزان این مدرسه که متمایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه استفاده شد. یافته‌ها: داده­های به‌دست آمده از  اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم­افزار 21-SPSS  تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر فرهنگ اسلامی باعث کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود بهزیستی مدرسه دانش­آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0≥P). بر‌اساس نتایج این پژوهش می­توان از آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی به‌عنوان یک برنامه آموزشی مناسب برای بهبود بهزیستی و کاهش هیجان منفی سود برد.
    کلید واژگان
    ذهن‌آگاهی
    رویکرد اسلامی
    دلزدگی تحصیلی
    بهزیستی مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، تبریز، ایران؛
    کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران؛
    استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون؛
    استادیار گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران؛
    استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه محقق اردبیلی

    شاپا
    2476-5686
    URI
    http://trj.uok.ac.ir/article_59812.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442430

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب