تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه
(ندگان)پدیدآور
علی نژاد, مرضیهسیفی, محمداحقر, قدسیبختیاری, ابوالفضلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: مقاله حاضر به بررسی تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراک شده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه پرداخته است. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانشآموزان دختر پایه هشتم شهرستانهای استان تهران به روش خوشهای چند مرحلهای با حجم نمونهی120 دانشآموز (چهار کلاس 30 نفره) و 12 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه خودکارآمدی ادراکشده معلمان قبل از اجرای پیشآزمون توسط دبیران تکمیل گردید. سپس طرح توجیهی معلمان بهمدت 5 جلسه با انتخاب 6 مبحث بهمدت 6 هفته در کلاس درس اجرا شد. پیشآزمون نگرش قبل از اجرای طرح درس دوم با استفاده از پرسشنامه نگرش دانشآموزان نسبت به علوم از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه گرفتهشد. در تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی(میانگین ، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید. یافتهها: نتایج بررسی نشان داد که آموزش علوم تجربی با رویکرد درسپژوهی بر خودکارآمدی ادراکشده معلمان و نگرش دانش آموزان دوره اول متوسطه مؤثر است.
کلید واژگان
درس پژوهیخودکارآمدی ادراک شده معلمان
نگرش دانش آموزان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛استادیار، تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک؛
دانشیار، برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران؛
استادیار، مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران




