واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگیها و پویاییهای تدریس و پژوهش در فرآیند بین المللیشدن آموزش عالی: پژوهشی کیفی
(ندگان)پدیدآور
سلیمی, قاسممحمدی, مهدینثار, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگیها و پویاییهای تدریس و پژوهش در فرآیند بینالمللیشدن آموزش عالی در دانشگاه شیراز بود.
روش: به منظور نیل به هدف مطالعه از رویکرد کیفی و روش پژوهش در این مطالعه، روش مطالعه موردی بوده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی بود که دارای تجربههای آموزشی و پژوهشی مشترک بینالمللی و یا دارای تحصیلات از دانشگاههای بزرگ بینالمللی در بخشهای مختلف دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونهگیری هدفمند با تکنیک معیار و براساس اشباع نظری، تعداد 15 عضو هیأت علمی استادیار، دانشیار و استاد انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختمند با اعضای هیأت علمی است و روش تحلیل دادههای بهدست آمده نیز براساس روش کدگذاری، تدوین و تحلیل شبکة مضامین انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که شایستگیهای تدریس اعضای هیات علمی در فرآیند بینالمللیشدن دارای 17 مضمون پایه است که برخی از آنها عبارت است از: داشتن انگیزه علمی، توانایی بهکارگیری فناوری نو در تدریس، استفاده از منابع بهروز در تدریس، توجه به توسعه حرفهای خود، توانایی تربیت نیروی متخصص، تعهد و مسؤولیت حرفهای و ... . شایستگی پژوهشی نیز دارای 8 مضمون پایه بود که برخی از آنها شامل انتشار مقاله و سایر آثار علمی استاد به زبان انگلیسی، تلاش در جهت همکاری برای تولید دانش در عرصههای بینالمللی، توانایی علمی و پژوهشی استاد و ... میباشد.
کلید واژگان
شایستگیهای تدریس اعضای هیأت علمیشایستگیهای پژوهش اعضای هیأت علمی
بینالمللیشدن آموزش عالی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز، ایران؛دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز،ایران؛
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، ایران.




