واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنی بر موقعیت عمل
(ندگان)پدیدآور
آل مراد, آسیهفردانش, هاشممهرمحمدی, محمودطلایی, ابراهیمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مفهومی ماهیت راهیابانه (هیوریستیک) تدریس است.
روش: بهمنظور نیل به این هدف از روش تحلیلی- مفهومی از نوع قیاسی استفاده شده است. در این مسیر ابتدا با بررسی منابع مربوط به تدریس و شناسایی رویکردهای عمده در تبیین ماهیت آن، اصلیترین عناصر ماهوی در تبیین آن شناسایی و نقش موقعیت عمل آشکارشده است. سپس براساس نتایج حاصل از سنتز پژوهی پژوهشها درباره مفهوم هیوریستیک شبکه مفهومی حول این مفهوم شناسایی شد و بر آن اساس محقق تعریف مختار و روشن خود را از این مفهوم ارائه داده است و ماهیت تدریس را با توجه به این مفهوم واکاوی نموده است.
یافتهها: یافتهها نشان داد «هیوریستیک» بهعنوان مفهومی که تبیینکننده ماهیت عمل در موقعیتهای بدیع و یکتای تصمیمگیری و حل مسأله است، برای تبیین بسیاری از وظایف تدریس قابلاستفاده است. بر این اساس مؤلفههای مهم تدریس راهیابانه در موقعیت تدریس شناسایی و معرفیشدهاند. عناصری چون «ظهور روابط اجتماعی جدید»، «تجربیات گذشته»، «تعاملات و تعارضات»، «دانش بهعنوان منبع اقتدار» و «جریان اطلاعات» بهعنوان اصلیترین منابع پیچیدگیهای موقعیت تدریس شناساییشدهاند که تشکیلدهنده ماهیت راهیابانه تدریس هستند.
کلید واژگان
تدریسعمل
تدریس راهیابانه
رویکرد موقعیتگرایانه
هیوریستیک
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.




