بررسی ظرف ذهنی دانشآموزان اول متوسطه در سمفونی تدریس
(ندگان)پدیدآور
زارع صفت, صادقدهقانی, مرضیهجوادی پور, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیست شده یادگیرندگان اول متوسطه از یاددهندگان در تجربه تدریس است. روش: این پژوهش با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی و با رویکردی پدیدارشناسانه - توصیفی دارد. در بخش نخست دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه گروهی در میان چهار گروه 10 تا 12 نفر از پایههای مختلف دانشآموزان پسر مدرسه شهید هاشمینژاد (تیزهوشان) شماره 1 شهرستان مشهد در سال تحصیلی 94-95 استخراج شد. نمونهگیری در این مرحله نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی بود. در بخش دوم پژوهش، جامعه پژوهش 443 نفر بود که براساس جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه 201 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق در بخش نخست و در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل دادهها در مرحله نخست روش کلایزی و در بخش دوم، آزمون فریدمن بود. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که از منظر یادگیرندگان، مهارتهای معلمان را به مقولاتی چون مهارت در تدریس (توضیح کافی و متنوع موضوع درسی، توجه به تکالیف درسی و متناسب، داشتن طرح درس و استفاده از تجهیزات و امکانات موجود جهت تدریس بهتر)؛ مهارت در مدیریت کلاس (استفاده مناسب از زمان و مسؤولیتپذیری معلم)؛ مهارت دانشی (دانش تخصصی رشته تدریس) و صلاحیتهای منش شامل مقوله اخلاقی (خوشاخلاقی و صداقت، شوخطبعی، انصاف و عدمتبعیض میان دانشآموزان) و مقوله تعاملی (نحوه تعامل و احترام به دانشآموز) تقسیمبندی نمودند. همچنین از منظر دانشآموزان صلاحیتهای اخلاق و منش بر سایر مهارتها ترجیح دارد و معلمانی را که در رفتار خود به دانشآموزان احترام گذاشته و به آوا و صدای آنان در این سمفونی گوش فرا دهند، مورد توجه قرار میدهند.
کلید واژگان
یادگیرندهیاددهنده
سمفونی تدریس و یادگیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-08-231396-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تهران ، و استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد؛استادیار و عضو دانشگاه تهران؛ تهران، ایران
استادیار دانشگاه تهران، تهران، ایران




