ضرورت بازاندیشی در الگوهای آموزش دانشگاهی رشته های علوم انسانی با تأکید بر رویکرد سازنده گرایی اجتماعی: ارائه یک الگوی پیشنهادی
(ندگان)پدیدآور
کدخدایی, محبوبه الساداتاخوان تفتی, مهنازخادمی اشکذری, ملوکاحمدی, پروینرضایت, غلام حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: علوم انسانی نقش مهمی در پیشرفت و حفظ و ارتقای ارزشهای اجتماعی و فرهنگی جامعه دارد. تأکید و تلاشی که در سالهای اخیر متوجه تولید دانش، بومیسازی دانش موجود و اهمیت پرورش نیروهای متخصص در این دسته از علوم شده، گویای این اهمیت است. این در حالی است که شواهد پژوهشی نشان میدهند در دانشگاههای ایران الگوهای آموزشی مناسبی برای پرورش دانشآموختگان شایسته در علوم انسانی وجود ندارد. آنچه برای رویارویی با چنین وضعیتی لازم است طراحی آموزشی براساس شایستگیهای مورد نیاز دانشجویان این دسته از رشتهها است. بنابراین در پژوهش حاضر به این پرسش پرداخته شده است که الگوی آموزشی مناسب برای رشتههای علوم انسانی چه الگویی است؟ روش: این پژوهش، از نوع پژوهشهای بنیادی نظری است و برای پاسخگویی به پرسش موردنظر از روش استدلال عقلانی بر پایه مطالعات کتابخانهای و پژوهشهای انجام شده استفاده شده است. یافته ها: براساس استدلال انجام شده، در علوم انسانی نیاز به تربیت دانشآموختگانی است که به سه دسته از شایستگیهای شناختی، اجتماعی و عاطفی مجهز باشند. رویکردی که بتواند این مهم را برآورده سازد و امکان پرورش هر سه دسته شایستگی را فراهم آورد، سازندهگرایی اجتماعی است؛ زیرا در این رویکرد رشد شناختی در بافت اجتماعی و در جریان تعامل و مشارکت انسانها با یکدیگر شکل میگیرد. بنابراین الگوی آموزشی مبتنی بر شایستگی که برآمده از رویکرد سازندهگرایی اجتماعی است میتواند الگوی پیشنهادی مناسبی برای استفاده در رشتههای علوم انسانی باشد.
کلید واژگان
طراحی آموزشیآموزش دانشگاهی
علوم انسانی
سازندهگرایی اجتماعی
آموزش مبتنی بر شایستگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران؛دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران؛
دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران؛
دانشیار گروه برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران؛
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران




