تجارب اعضای هیأت علمی از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
صالحی, مهدیفتحی واجارگاه, کوروشقهرمانی, محمدابوالقاسمی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب اعضای هیأت علمی از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه از دیدگاه اساتید دانشگاههای دولتی غرب کشور انجام شده است. روش: رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است. تعداد افراد مشارکتکننده در پژوهش شامل 54 نفر از اساتید دانشگاههای غرب کشور (بوعلیسینای همدان، لرستان، ایلام، رازی کرمانشاه و کردستان) بودند که بهصورت هدفمند و نظری به مشارکت دعوت شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختمند بود که بهصورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آنها بهصورت متنی پیادهسازی شد. دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی گردند. یافته ها: تحلیل ها نشان داد که مقولههای اصلی برخاسته از مصاحبهها عبارتند از 1) بهسازی عوامل درونزاد (شامل مفاهیم ویژگیهای روانی ـ فردی اساتید جدیدالورود؛ و تبادل تجارب حرفهای بین همکاران)؛ و 2) توسعه عوامل برونزاد (شامل مفاهیم بازنگری در اجرای دورههای آموزشی؛ و اصلاح موانع و پشتیبانی دورههای آموزشی). با در نظر گرفتن این عوامل برخاسته از تجارب اعضای هیأت علمی از روزهای آغازین تدریس، یک الگوی مفهومی داده بنیاد ارائه شده است
کلید واژگان
تجارب نخستین تدریساعضای هیأت علمی
دانشگاههای غرب کشور
نظریه داده بنیاد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه کردستانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی شهید بهشتی، تهران، ایراناستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران




