• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تجارب اعضای هیأت علمی ‌از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه: یک مطالعه کیفی

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی, مهدیفتحی واجارگاه, کوروشقهرمانی, محمدابوالقاسمی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    800.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب اعضای هیأت علمی ‌از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه از دیدگاه اساتید دانشگاه­های دولتی غرب کشور انجام شده است. روش: رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است. تعداد افراد مشارکت‌کننده در پژوهش شامل 54 نفر از اساتید دانشگاه­های غرب کشور (بوعلی­سینای همدان، لرستان، ایلام، رازی کرمانشاه و کردستان) بودند که به‌صورت هدفمند و نظری به مشارکت دعوت شدند. ابزار گردآوری داده­ها، مصاحبه نیمه­ساختمند­ بود که به‌صورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آن­ها به‌صورت متنی پیاده­سازی شد. داده­های مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند تا مفاهیم و مقوله­ها طبقه­بندی گردند. یافته­ ها: تحلیل ها نشان داد که مقوله­های اصلی برخاسته از مصاحبه­ها عبارتند از 1) بهسازی عوامل درون­زاد (شامل مفاهیم ویژگی­های روانی ـ فردی اساتید جدیدالورود؛ و تبادل تجارب حرفه­ای بین همکاران)؛ و 2) توسعه عوامل برون­زاد­ (شامل مفاهیم بازنگری در اجرای دوره­های آموزشی؛ و اصلاح موانع و پشتیبانی دوره­های آموزشی). با در نظر گرفتن این عوامل برخاسته از تجارب اعضای هیأت علمی‌ از روزهای آغازین تدریس، یک الگوی مفهومی ‌داده بنیاد ارائه شده است
    کلید واژگان
    تجارب نخستین تدریس
    اعضای هیأت علمی
    دانشگاه‌های غرب کشور
    نظریه داده بنیاد

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی شهید بهشتی، تهران، ایران
    استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2476-5686
    URI
    http://trj.uok.ac.ir/article_45811.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442395

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب