• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تدریس پژوهی
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی: مطالعه ترکیبی

    (ندگان)پدیدآور
    رومیانی, سعیدحاجی حسین نژاد, غلام رضاحسینی خواه, علیفاضلی, نعمت الله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    806.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی استان لرستان انجام شد. روش: تحقیق مورد استفاده ترکیبی و از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است؛ نمونه مورد بررسی معلمان ابتدایی استان لرستان که در شیوه ی کیفی به‌صورت نظری و تا مرحله اشباع و در روش کمی‌به صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمی ‌از پرسشنامه محقق ساخته به‌عنوان ابزار جمع‌آوری داده استفاده گردید. یافته‌ها: ننایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوع تغییرات، ریشه تغییرات، عوامل تغییرات، نگرش تغییرات، خصیصه‌های فرهنگی، شاخص‌های هنجاری و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان از نظر جنسیت، سابقه کاری،  محل خدمت و مدرک تحصیلی با هم متفاوت می‌باشند. مواجهه با تغییرات برنامه درسی توسط ابعاد فرهنگ معلمان پیش‌بینی شد و بر اساس ضریب بتا (β)،  ابعاد خصیصه‌های فرهنگی، شاخصه‌های هنجاری، فرهنگ مشارکت و ارتباط پیش‌بینی‌کنندة معنادار مواجهه با تغییرات برنامه درسی معلمان بودند.از دستاوردهای این تحقیق شناسایی ارزش‌ها و اعتقادات بنیادین معلمان با فرهنگ متفاوت در ارتباط با تغییرات می‌باشد و این‌که فرهنگ در نگرش، نوع، عوامل و ریشه تغییرات در مناطق مختلف عامل موثری می‌باشد.
    کلید واژگان
    خصیصه‌های فرهنگی
    عوامل تغییرات
    تغییرات برنامه درسی
    فرهنگ معلمان
    قوم نگاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2476-5686
    URI
    http://trj.uok.ac.ir/article_45810.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/442394

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب