رقابت کلانشهرها در عرصههای فراملی با استفاده از ابزار استراتژییابی
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیران شهری در سالهای اخیر تلاش گستردهای داشتهاند تا شهر خود را در شبکه کلانشهرهای جهانی ارتقای داده و منافع اقتصادی هنگفتی را برای شهروندان خود فراهم سازند. این هدف امروزه با شناخت و اتخاذ رویکرد هوشمندی رقابتی که همان نظارت هدفمند بر محیطی است که سازمان در آن به فعالیت و رقابت میپردازد امکان پذیر شده و با هدف اخذ تصمیمات استراتژیک توسعه یافته است. مدیران شهری با بهره بردن از این رویکرد و بخصوص ابزار استراتژییابی آن برای رقابت با سایر شهرها، کسب آمادگی نموده و استراتژی خود را در عرصههای فرا ملی جهت رقابت با سایر کلانشهرها تدوین میکنند. اساساً استراتژییابی تکنیکی است که در طول قرن بیستم شرکتهای چند ملیتی برای رقابت با سایر شرکتها و بازاریابی خود استفاده میکردند و حداکثر تلاش آنها نیز این بود تا با تکیه بر این ابزار بتوانند رفتارهای رقیب را مورد تحلیل قرار داده و برای رقابت با این نوع رفتارها، استراتژیهای جدیدی را برای شرکت خود فراهم سازند. این مقاله در صدد است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی فضای رقابتی کلانشهرها را در عرصههای فراملی به بحث گذاشته و چگونگی رویکرد هوشمندی رقابتی و کاربرد ابزار استراتژی یابی را در حوزه مدیریت شهری به تحلیل در آورد.
کلید واژگان
جهانی شدنکلانشهرها
هوشمندی رقابتی
استراتژییابی شهرها
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2010-09-231389-07-01




