مطالعه بازنمود شبیهسازی فرهنگی در کشتزار مورچگان پرچمی اثر یوکینوری یاناگی بر اساس آرای ژان بودریار
(ندگان)پدیدآور
ریشهری, حسینناظری, افسانهشایگان فر, نادرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یوکینوری یاناگی هنر مفهومی را با کاربرد نشانههای هویتی-فرهنگیِ ملتهای مختلف ارائه میدهد. او با خلق اثر کشتزار مورچگان پرچمی، استعارهای از بیهودگی ملیگرایی آفرید. ترس و یا واقعیت تغییر هویتهای فرهنگی در این اثر در گستره زندگی روزمره، فرایند شبیهسازی وسیعی را به نمایش میگذارد. به نظر ژان بودریار از پایهگذاران تئوری پستمدرن فرانسه، ما وارد عصر شبیهها (وانمودهها) شدهایم. شبیهها نشانههایی هستند که بهمنزلۀ رونوشت یا الگوی اشیاء یا رویدادهای واقعی عمل میکنند. در دوران پستمدرن شبیهسازیها دیگر رونوشت یا کپی واقعیت نیستند، بلکه آنها همزمان ایدۀ واقعیتی را که مدعی بازنمایی آن هستند، به وجود میآورند. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف مطالعه شبیهسازی فرهنگی در اثر یوکینوری یاناگی با در نظر گرفتن آرای ژان بودریار، این سؤال را مطرح میکند که چگونه شبیهسازی فرهنگی در اثر این هنرمند بازنمود پیدا میکند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به مطالعه اثر کشتزار مورچگان پرچمی میپردازد. نتایج نشان میدهد که یاناگی، متناسب با پویایی جامعه بشری به لحاظ ماهیت و نحوه اجرا، با استفاده از طرح پرچمهای مختلف و مورچههای زنده، نوع متفاوتی از ارتباطات بین کشورها را که منجر به شبیهسازی میشود به شیوه تمثیلی بیان کرده است.
کلید واژگان
شبیه سازی فرهنگیعصر ارتباطات
ژان بودریار
یوکینوری یاناگی
کشتزار موران پرچمی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه هنرسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایراناستادیار، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار، دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران




