• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 13, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نامه هنرهای تجسمی و کاربردی
    • دوره 13, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    زایش مفهوم «ناعالم» از بطن هنر، با نگاهی به پدیدارشناسی هرمنوتیکی هنر نزد هایدگر مطالعۀ موردی: نگارۀ «فریدون در هیئت اژدها، پسرانش را می‏ آزماید»

    (ندگان)پدیدآور
    معزی پور, احسانمصطفوی, شمس الملوکاسلامی, شهلا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پدیدارشناسی در اندیشۀ ادموند هوسرل، روشی برای چگونگی معنا بخشیدن به جهان در آگاهی انسان و قوام یافتن آن معنا بود، اما نزد مارتین هایدگر، این جریان فلسفی صورتی هرمنوتیکی به خود گرفت و به رویکردی جهت آشکارگی وجود مبدل گشت. هایدگر با به‏ کارگیری رویکرد پدیدارشناسانۀ هرمنوتیکی در تحلیل آثار هنری، نشان داد که چگونه یک اثر هنری می‏تواند فراتر از درگیر ساختن احساسات فردی، عالمی را آشکار سازد و به محلی برای انکشاف حقیقت وجود بدل گردد. مقالۀ حاضر بر آن است که با الگو قرار دادن نگاه هایدگر در پدیدارشناسی هرمنوتیکی نقاشی «کفش‏ها» اثر ون‏گوگ که در کتاب سرآغاز کار هنری آمده است، با روش تطبیقی-تحلیلی به خوانش پدیدارشناسانۀ هرمنوتیکی نگاره ‏ای ایرانی به ‏نام «فریدون در هیئت اژدها، پسرانش را می‏ آزماید» بپردازد. نتیجۀ کار می ‏تواند گشایندۀ راهی باشد برای پدیدارشناسی هرمنوتیکی آثار نقاشی در مقام عمل و متمرکز بر عالم مخاطبی منحصربه ‏فرد در جهت گشایش وجوهی مغفول از وجود. اصطلاح «ناعالم» در متن حاضر، که مفهومی زادۀ آشکارگی وجود در موقعیت‏هایی است که طبق گزارۀ هایدگری: «عالم، نمی‏ عالمد»، یکی از نتایج خوانش پدیدارشناسانۀ هرمنوتیکی نگارۀ مورد بحث است؛ نگاهی متکی به «موقعیت» دازاین «در-عالم»، با قابلیت بسط ‏یافتن در دیگر آثار هنری.
    کلید واژگان
    پدیدارشناسی هرمنوتیکی
    هایدگر
    وجود
    عالم
    هنر

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه هنر
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-2649
    URI
    https://dx.doi.org/10.30480/vaa.2020.2347.1353
    http://vaa.journal.art.ac.ir/article_774.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/441946

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب